Közös
európai nyelvi kompetenciamutatót vezetne be az Európai Bizottság, annak
érdekében, hogy a nyelvtudás szintjének mérésére jelenleg a
tagállamokban használt sok különböző módszert egységesítsék.
(Forrás:
Edupress)
A módszer objektív
tesztek alapján értékelné az olvasási, szövegértési, beszéd-és
íráskészséget.
Az uniós
tagországokban sok különböző módszert használnak a nyelvtudás szintjének
mérésére. A sok különböző bizonyítvány viszont lehetetlenné teszi az
egyes képesítések összehasonlítását, ami megnehezíti a külföldön
szerencsét próbáló munkavállalók és diákok dolgát is.
Az Európai Bizottság ezért közös európai nyelvi
kompetenciamutatót vezetne be. Ez objektív tesztek alapján értékelné az
olvasási, a szövegértési, a beszéd- és íráskészséget. A bizottsági
javaslat alapján először az Eurobarométer felmérese szerint a legtöbbek
által tanult öt nyelven (angol, francia, német, spanyol és olasz)
tesztelnék a módszert, azután fokozatosan terjesztenék ki azt a
többire.
Az Eurobarométer 2005.
szeptemberi felmérése szerint egyébként az Európai Unió polgárainak
átlagosan fele állítja azt magáról, hogy anyanyelvén kívül más nyelven
is képes beszélgetni, az egyes tagállamok között azonban jelentősek az
eltérések.
A Manolisz Mavrommatisz
(néppárti, görög) által jegyzett jelentésben a képviselők arra kérik a
bizottságot, hogy az „aktívan ajánlja a korai életkorban elkezdett
nyelvtanulást”. A parlament szerint az újonnan javasolt mutató
bevezetése nem jelent pluszkiadást, azt ugyanis finanszírozni lehet
Socrates-, a Leonardo-, és az élethosszig át tartó tanulást ösztönző
programból.