Javaslatok tanulási a
kudarcnak kitett tanulók egyéni fejlesztési tervének elkészítéséhez és a
differenciált óravezetéshez a szakrendszerű történelemtanításban.
(Békés Anna)
3. Szaktárgyi
kompetencia-területek és a tanulási kudarcnak kitett diákok
„képtelenségei”
i. Források
használata és értékelése
Ez a
kompetencia-terület különösen diszlexiások esetében okozhat sok
fejtörést. Először is nem mindegy, mennyire jól olvasható tipográfiai
szempontból a forrás. (A kurzív vagy a halvány színnel szedett forrás
mindenki számára nehezen olvasható) Feltétlenül hosszabb időt kell
adnunk tehát magára az elolvasásra, illetve jó, ha elhangzik a forrás.
Dolgozat íratásakor figyeljünk a betűtípusra, ha szükséges, fénymásolás
helyett szkenneljünk és szerkesszünk. Az egyszerű következtetések
levonásához szükséges lépésekről a későbbiekben lesz
szó.
ii. A szaknyelv
alkalmazása
Ugyancsak diszlexiások
esetében jelent problémát. Minden tananyagban vannak idegen szavak,
nevek vagy szokatlan kifejezések. Pl. Hargreaves; kétpártrendszer;
bizottmány; Kleiszthenész; Caesar.
iii. Tájékozódás térben
és időben
A legtöbb diszesnek van téri
tájékozódási problémája, ha időben kaptak fejlesztést, a szakrendszerű
oktatásban ez már nem jelenthet súlyos problémát. Ha igen, akkor sajnos
nagyon könnyű megkülönböztetni a gyakorlatlanságtól: nem az égtájak
iránya okoz ugyanis gondot a diák számára, hanem a segítőkészen elhangzó
„Feljebb!”, „Lejjebb!” utasítások. Ilyenkor feltétlenül konzultáljunk
szakemberrel (logopédus, fejlesztő pedagógus) arról, mi a jó megoldás.
(A KT lehetővé teszi a mentesítést bizonyos feladatrészek alól is.)
Diszkalkuliások esetében – főképp, ha nem kaptak rendszeres
fejlesztést – beleütközhetünk a negatív számfogalom illetve a tízes
átlépés kialakulatlanságának kérdéskörébe. A diák képtelen megjegyezni,
hányadik században járunk, nem tudja kapásból megválaszolni, hány évvel
ezelőtt élte fénykorát az athéni demokrácia. Nehezen rakja sorba az i.
e. játszódó eseményeket,
stb.
iv. Eseményeket
alakító tényezők feltárása és a történelmi események és jelenségek
problémaközpontú bemutatása – e két kompetenciaterület csak
annyiban sérül, amennyiben ráépül az
előzőekre.