• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Diákok tudászintje – tanárok eredményessége
2003. május 21. szerda, 0:00

Nemzetközi
és országos felmérésekről a PIRLS vizsgálat kapcsán
(Forrás:
www.om.hu)

Az oktatási rendszerek
hatékonysága régóta foglalkoztatja az oktatási szakembereket, kutatókat,
döntéshozókat. Ugyanakkor a tanárok, tanítók számára sem közömbös, hogy
az iskola milyen eredménnyel közvetíti a társadalom által elvárt
tudást. Napjainkra az oktatási rendszer hatékonyságát mérő pedagógiai
vizsgálatok, értékelések elfogadottá váltak mind a pedagógiai, mind a
szélesebb értelemben vett közvélemény körében, és kezdenek beépülni a
mindennapi értékelési kultúrába is. Fontos azonban tudni, hogy ehhez
több mint harminc év kellett, ugyanis Magyarország ennyi ideje vesz
részt a különböző nemzetközi felmérésekben, és szervez országos
reprezentatív tudásmérő vizsgálatokat is. A mérések azért fontosak az
oktatáspolitika irányítói számára is, mert az eredményekből valós képet
kaphatnak a tanítás-tanulás hatékonyságáról, a tanulási tartalmak
érvényességéről, melynek alapján változtatásokat kezdeményezhetnek az
oktatás gyakorlatában.


Május végén
ismét egy országos felmérésre kerül sor, ám a sajtó és a közvélemény
figyelmét két korábbi nemzetközi vizsgálat eredményei foglalkoztatják.
Az eredmények hiteles értékelése érdekében nem szabad figyelmen kívül
hagyni e két felmérés, a 15 évesek képességeit mérő PISA-vizsgálat és a
4. osztályosok olvasását felmérő PIRLS-vizsgálat hátterében húzódó
koncepcionális és mérésfilozófiai különbségeket. Ezek lényegét jól
kifejezi Hans Wagemakernek, az IEA ügyvezető igazgatójának a PIRLS
vizsgálat eredményeit ismertető nemzetközi sajtótájékoztatón elhangzott
kijelentése, mely szerint a 4. osztály az olvasástanítás kritikus
pontja, ugyanis eddig a gyerekek olvasni tanultak, ezután annak
érdekében olvasnak, hogy tanuljanak.


Azok a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok, melyekben
tanulóink természettudományból és matematikából kiemelkedő eredményeket
értek el a hetvenes-nyolcvanas években, többnyire a tudományokhoz közel
álló tudáskoncepciót képviselték. Ezek a felmérések azt vizsgálták,
hogyan sajátították el a tanulók a tudományok logikája mentén
kidolgozott tananyagot, mennyire teljesítették a tantervi
követelményeket. Ide sorolhatók az IEA nemzetközi összehasonlító mérései
(pl. az 1991-es Reading Literacy), vagy a 2001-ben lezajlott PIRLS
olvasásvizsgálat, mely az elmúlt hetekben a sajtó érdeklődésének
középpontjába került.


Teljes
hír

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Mementó a Donnál

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017