Nem
hagyja sokáig unatkozni közönségét a Szépművészeti Múzeum. Alighogy
bejártuk spanyol festményszenzációkkal zsúfolt, félhomályos termeit, már
Tengeri csatákba csábít – nagyágyúkkal.
(Forrás:
Népszabadság)
Velencei Gallerie
dell’Accademia, londoni Tate Britain, washingtoni National Gallery.
Legfrissebb, március 15-ig látható tárlatához ezekből a külföldi
múzeumokból kölcsönzött festményeket a Szépművészeti Múzeum.
Centenáriumi évadjuk Géniuszok és remekművek című, hat tárlatból álló
sorozatával az a céljuk, hogy – a világ legismertebb múzeumi
gyűjteményeiből válogatva – ismert festőket és viszonylag gyakori
témákat újszerűen mutassanak be.
Tavaly decemberben, a Tiziano és a velencei Madonna
című tárlat zárása után megállapították, a kísérlet sikerült: érdemes
időnként kilépni a tárlatrendezés hagyományos sémái közül. A látogatók
egyáltalán nem bánják, ha mondjuk, csak két festményre koncentrál egy
egész kiállítás, amennyiben van mellé történet bőven. Elég lehet
például, hogy mindenkit felcsigáz a festmény, amelyről nem sokkal
kiállítása előtt derül ki, hogy világhírű mester alkotása. Ez történt
tavaly A Mária gyermekével és Szent Pállal témájú Tiziano-művel.
Az új tárlat témája a tengeri csata
ábrázolása, amit három korszak három fontos képével illusztrálnak. A
velencei Gallerie dell’Accademiától A lepantói csata allegóriája című,
XVI. századi Paolo Veronese-festményt kapta kölcsön a Szépművészeti.
A trafalgari ütközet 2. vázlata a
XIX. századi Angliából való, alkotója a magyar galériában vagy múzeumban
még sosem látott „modern” romantikus, Joseph Mallord William Turner.
Vaszilij Kandinszkij 31.
Improvizáció (Tengeri csata) című, Washingtonból kölcsönkapott alkotása
zárja a külföldi csatasort. A tárlat összesen 14 festményből áll. A
külföldről hozott művek a múzeum saját anyagából és hazai
magángyűjteményekből válogatott képeket egészítik ki, ráadásnak pedig
kiállították a trafalgari ütközetben győztes Victory hadihajó másfél
méteres makettjét.