Vitatott
pontok a közoktatási törvényben
(Forrás: Origo)
Közös nyilatkozatban tiltakozott négy szakmai és három
reprezentatív szervezet a közoktatási törvény módosításával
kapcsolatban. Nem értenek egyet többek között az óraszámcsökkentéssel,
az alsósok buktatásának korlátozásával és a szövegértés tantárgy
bevezetésével.
Szerintük a tanulók
kötelező óraszámának csökkentésével nem lesznek kevésbé túlterheltek a
gyerekek. Az óraszámcsökkentést szerintük csupán pénzügyi és nem szakmai
megfontolások indokolják. A közlemény szerint ezzel a döntéssel mintegy
4500 pedagógus állása szűnne meg. Úgy gondolják, hogy ez az intézkedés
csak tovább növelné az esélyegyenlőtlenséget a diákok között, mivel így
nagyobb lesz az otthoni, bizonyos esetekben hátrányos környezet hatása. A
minisztérium célja pedig éppen az esélyegyenlőség javítása, hívják fel a
figyelmet.
Az Oktatási
Minisztérium álláspontja szerint a tanulói terhek csökkentésének ez
csupán egyetlen eleme. A módosítást azzal indokolták, hogy a diákok
idejének nagy részét a lexikális anyagok bemagolása veszi el, ahelyett,
hogy a mindennapi életben használható tudást szereznének. Az
iskolapadban töltött idő csökkentésével több idejük maradna például az
őket érdeklő szakkörökre. Az ellenzék szerint azonban a túlterheltség
csak a diákok mintegy 5-8 százalékánál okoz problémát, és jelentős
részük pedig csak érdektelen.
A
tiltakozók nem értenek egyet azzal sem, hogy az általános iskola
negyedik évfolyamáig csak a szülő beleegyezésével buktathatják meg a
gyereket. Szerintük a magyar szülők fele nem tartja a kapcsolatot az
iskolával, így ilyen esetben eleve nincs esély a kommunikációra.
Másrészt egyik szülő sem érdekelt abban, hogy kimondja a gyerekéről,
jobb ha osztályt ismétel. Negyedik évfolyamban pedig már túl késő
szembesülnie döntése következményeivel.
A törvénymódosítás értelmében csak akkor lehet az alsó
évfolyamos diákot megbuktatni, ha tanulmányi kötelezettségeit hiányzásai
miatt nem tudta teljesíteni. Az Oktatási Minisztérium szerint bár az
általános iskola első éveiben a tanulók eltérő fejlettségi szinten
állnak, ezek a különbségek a negyedik évfolyam végére
kiegyenlítődnek…
A
szervezetek szerint a törvénymódosítást széles körű szakmai és
társadalmi vitának kellett volna megelőznie, ami most elmaradt. Ennek
ellenkezőjét állítja az Oktatási Minisztérium az Origo szerkesztőségéhez
eljuttatott közleményében. Állításuk szerint körülbelül 150 fórumon 20
000 pedagógussal vitatták meg a törvénytervezetet, és számos
szervezettel egyeztettek. Köztük olyanokkal is, amelyek munkájában a
nyilatkozatot tevők is részt vesznek. „Aki ezek után azt állítja, hogy
nem történtek egyeztetések, az nem mond igazat” – áll a
levélben.