Bolognai folyamat: egy gyenge négyesre vizsgáztunk
2005. március 31. csütörtök, 0:00
Az
országjelentés szerint megfelelő ütemű az átállás a kétciklusú
képzésre.
(Forrás: Híradó)
A
bolognai folyamat megvalósításában Magyarország az ötfokozatú skálán
4,2-es osztályzatot kapott attól a nemzetközi szakértői csoporttól,
amelyik a kétciklusú képzésre való átállást, a minőségbiztosítást és az
oklevelek, tanulmányi idők elismerését vizsgálta – mondta a
felsőoktatási helyettes államtitkár. A nemzeti Bologna bizottság csak
3,38-as osztályzatot adott.
A Bologna Follow Group – a program megvalósítást ellenőrző –
szakértői csoport értékelésének alapjául szolgáló, az elért
eredményeket tényszerűen bemutató magyar beszámoló január közepén
készült el. A összegző értékelés májusban, a 41 ország részvételével
tervezett bergeni konferencián születik meg.
A legjobb eredményt a minőségbiztosítás területén értek
el az intézmények, míg a leggyengébb minősítést a kétciklusú képzésbe
beiratkozott hallgatók száma alapján kapták az egyetemek, főiskolák –
közölte Mang Béla. Arra a helyettes államtitkár nem tudott válaszolni,
hogy ezzel Magyarország hányadik helyen végzett, mint mondta, ez még nem
nyilvános. Valószínűleg a középmezőnyben lehetünk ezzel az
eredménnyel.
Az értékelés
elkészítésére az oktatási miniszterek berlini értekezlete adott
felhatalmazást. Itt állapodtak meg a szaktárcák vezetői, hogy a bolognai
folyamat keretében a kétciklusú képzésre átálló államok a 2003-2005
közötti időszak prioritásairól jelentést készítenek.
Mang Béla elmondta, hogy a nemzetközi szakértői csoport
három szempont alapján értékelte a magyar felsőoktatást. A
minőségbiztosítás rendszerének fejlettségét és a rendszerek kulcselemeit
egyaránt ötösre, a hallgatók bevonását az értékelésbe, illetve a
nemzetközi részvételt és együttműködést négyesre
osztályozták.
A kétciklusú képzési
rendszer megvalósítását négyesre, a beiratkozott hallgatók számát
hármasra, az átjárhatóságot az egyik képzési ciklusból a másikba
négyesre értékelték. Mang Béla ugyanakkor felhívta a figyelmet arra,
hogy Magyarországon még csak kísérleti jelleggel indultak meg bolognai
rendszerű képzések. Az átállás felmenő rendszerben a felsőoktatási
törvény elfogadása után kezdődhet meg.
A szakértői csoport a hallgatók tanulmányairól
tájékoztató oklevél-mellékletek bevezetését négyesre, a kreditrendszer
megvalósítását ötösre osztályozta – ismertette a helyettes államtitkár. A
tárca háttéranyagából kiderül az is, hogy a nemzeti Bologna bizottság
jóval pesszimistábban látja a helyzetet: az összképet tekintve csak
3,38-as osztályzatot adott.
A
tanulmány szerint az utóbbi két és fél év munkájának eredményeként a
meghatározó területeken a magyar felsőoktatás időarányosan megfelelő
pozíciót foglal el a bolognai folyamat megvalósításában, a
minőségbiztosítás területén pedig jó alappal rendelkezik a további
lépések megtételéhez, így a hallgatók bevonásához, a nemzetközi elvek
érvényesítéséhez. „Szó sincs arról, hogy stréberek lennénk, de a
lemaradás miatti aggodalom is szükségtelen” – tartalmazza a tárca
háttéranyaga.