• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Bizonyítvány osztályzatok nélkül
2005. január 7. péntek, 0:00

Értékelési
minta és „mondatbank” tanároknak.
(Forrás: Népszabadság)

Néhány hét múlva szöveges értékelést kapnak az
elsõs diákok iskolai teljesítményükrõl. A
minõsítéshez a pedagógusok segítségül hívhatják a
minisztérium honlapján közzétett mintákat.


Az idei elsősök február elején olyan bizonyítványt kapnak,
amelyben teljesítményükről szöveges értékelést olvashatnak szüleik. Ezek
a diákok – a közoktatási törvény legutóbbi módosítása értelmében – a
negyedik osztály végén kapnak először osztályzatokat. Az alternatív
iskolákban gyakorlat a tanulók szöveges értékelése – van intézmény, ahol
a pedagógus versbe is foglalja véleményét -, de az utóbbi években egyre
több „normál” iskola alsó tagozatán is kiegészítették az osztályzatokat
írásos értékelővel. A legtöbb iskolában azonban maradtak az
érdemjegyeknél.


A szöveges értékelés
így a pedagógusok többsége számára új, az Oktatási Minisztérium honlapján
ezért közzétettek négyféle mintát, amelyet értékelőlapként is lehet
használni. A tanárok írhatnak egyedi jellemzéseket a diákokról, de van
olyan értékelési minta is, amelyben az előre meghatározott kulcsszavak
közül kell a legtalálóbbakat bekarikázni vagy aláhúzni. A diák olvasási
készsége lehet például folyékony, szóképes, szótagoló vagy betűzgető. A
honlapon található „mondatbank” is. „Még nem szeret a társai előtt
szerepelni”, „szívesen mond mesét és verset társainak” – a pedagógusok
ilyen és hasonló mondatok közül szemezgethetnek vagy meríthetnek
ötleteket az értékeléshez.


Az
iskolák maguk dönthetik el, melyik módszert választják, és ahhoz
felhasználják-e a tárca javaslatait. Sok helyen a karikázós jellemzést
választották: a szolnoki Eötvös József Általános Iskolában novemberben
már adtak ilyen évközi értékelést a diákoknak. Az itt elsősöket tanító
Földváriné Jeneses Katalin azt mondja: sok szülő kérte, hogy fordítsák
le a kategóriákat osztályzatokra, ők ugyanis az ötös skálához
szoktak.


Az elsősök teljesítményét
korábban sem osztályozták félévkor és az iskolaév végén: a
bizonyítványba többnyire csak annyit írtak be, hogy teljesítette-e a
követelményeket a tanuló. Földváriné rámutatott: most viszont – még az
aláhúzós módszerrel is – sokkal részletesebben kell értékelni a
diákokat, így jóval többet lehet elmondani a gyermek
személyiségéről.


Friss Péter, az
oktatási tárca főosztályvezetője szerint a szülőket a bizonyítványosztás
előtt tájékoztatni kell az értékelési szempontokról, így könnyebben
megértik majd a gyermekükről kapott jellemzést. A főosztályvezető – aki
maga is több évig olyan iskolában tanított, ahol szöveges értékelést
adtak – véleménye szerint a szavak bekarikázása egyszerűbbnek tűnik
ugyan, de a pedagógusok rá fognak jönni, hogy jobb mondatokban
fogalmazni, mert az önálló szövegben könnyebben fejezhetik ki
véleményüket.


A XV. kerületi,
önkormányzati fenntartású Kontyfa Iskolában 1996 óta szövegesen
értékelik a diákok teljesítményét az első három osztályban. A felsőbb
évfolyamokon már osztályoznak, de a készségtárgyakból – ilyen az
ének-zene és a testnevelés – hatodikig írásos jellemzést adnak.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Mementó a Donnál

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017