Értékelési
minta és „mondatbank” tanároknak.
(Forrás: Népszabadság)
Néhány hét múlva szöveges értékelést kapnak az
elsõs diákok iskolai teljesítményükrõl. A
minõsítéshez a pedagógusok segítségül hívhatják a
minisztérium honlapján közzétett mintákat.
Az idei elsősök február elején olyan bizonyítványt kapnak,
amelyben teljesítményükről szöveges értékelést olvashatnak szüleik. Ezek
a diákok – a közoktatási törvény legutóbbi módosítása értelmében – a
negyedik osztály végén kapnak először osztályzatokat. Az alternatív
iskolákban gyakorlat a tanulók szöveges értékelése – van intézmény, ahol
a pedagógus versbe is foglalja véleményét -, de az utóbbi években egyre
több „normál” iskola alsó tagozatán is kiegészítették az osztályzatokat
írásos értékelővel. A legtöbb iskolában azonban maradtak az
érdemjegyeknél.
A szöveges értékelés
így a pedagógusok többsége számára új, az Oktatási Minisztérium honlapján
ezért közzétettek négyféle mintát, amelyet értékelőlapként is lehet
használni. A tanárok írhatnak egyedi jellemzéseket a diákokról, de van
olyan értékelési minta is, amelyben az előre meghatározott kulcsszavak
közül kell a legtalálóbbakat bekarikázni vagy aláhúzni. A diák olvasási
készsége lehet például folyékony, szóképes, szótagoló vagy betűzgető. A
honlapon található „mondatbank” is. „Még nem szeret a társai előtt
szerepelni”, „szívesen mond mesét és verset társainak” – a pedagógusok
ilyen és hasonló mondatok közül szemezgethetnek vagy meríthetnek
ötleteket az értékeléshez.
Az
iskolák maguk dönthetik el, melyik módszert választják, és ahhoz
felhasználják-e a tárca javaslatait. Sok helyen a karikázós jellemzést
választották: a szolnoki Eötvös József Általános Iskolában novemberben
már adtak ilyen évközi értékelést a diákoknak. Az itt elsősöket tanító
Földváriné Jeneses Katalin azt mondja: sok szülő kérte, hogy fordítsák
le a kategóriákat osztályzatokra, ők ugyanis az ötös skálához
szoktak.
Az elsősök teljesítményét
korábban sem osztályozták félévkor és az iskolaév végén: a
bizonyítványba többnyire csak annyit írtak be, hogy teljesítette-e a
követelményeket a tanuló. Földváriné rámutatott: most viszont – még az
aláhúzós módszerrel is – sokkal részletesebben kell értékelni a
diákokat, így jóval többet lehet elmondani a gyermek
személyiségéről.
Friss Péter, az
oktatási tárca főosztályvezetője szerint a szülőket a bizonyítványosztás
előtt tájékoztatni kell az értékelési szempontokról, így könnyebben
megértik majd a gyermekükről kapott jellemzést. A főosztályvezető – aki
maga is több évig olyan iskolában tanított, ahol szöveges értékelést
adtak – véleménye szerint a szavak bekarikázása egyszerűbbnek tűnik
ugyan, de a pedagógusok rá fognak jönni, hogy jobb mondatokban
fogalmazni, mert az önálló szövegben könnyebben fejezhetik ki
véleményüket.
A XV. kerületi,
önkormányzati fenntartású Kontyfa Iskolában 1996 óta szövegesen
értékelik a diákok teljesítményét az első három osztályban. A felsőbb
évfolyamokon már osztályoznak, de a készségtárgyakból – ilyen az
ének-zene és a testnevelés – hatodikig írásos jellemzést adnak.