• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Belga fiatalok történelmi tudatlansága
2005. január 19. szerda, 0:00

Kevéssé
ismerik a vészkorszakot a belga középiskolások, állítja egy nemrégiben
közzétett felmérés.
(Forrás: Educatio Press)

Többségük nem tudja, hogy mi történt Nürnbergben és
hogy ki volt Oskar Schindler. Szakértők arra a meglepő következtetésre
jutottak, hogy a történelmi tudás kevéssé befolyásolja a fiatalok
demokratikus társadalomszemléletét. A belga középiskolások csak elemi
szinten ismerik a holokausztot – derül ki egy friss belgiumi
felmérésből. A diákok többsége tisztában van azzal, hogy mi történt
Auschwitzban és mit jelent a népirtás, de gondot okoz nekik a
nemzetiszocializmus vagy a holokauszt fogalmának a tisztázása. A
megkérdezettek 80 százaléka nem tudta, hogy mit takar az Endlösung
kifejezés, kétharmaduk rossz vagy bizonytalan választ adott arra a
kérdésre, hogy Oskar Schindler Hitler egyik tanácsadója
volt-e.


A középiskolások ismereteit egy tizenhárom kérdésből álló
feladatsoron tesztelték. A diákoknak arra kellett válaszolniuk, hogy az
egyes állítások igazak-e vagy hamisak, de felelhettek „nem tudommal” is.
Tanulságos, hogy a fiatalok fele nincs tisztában azzal: a nürnbergi
perben náci háborús bűnösök fölött ítélkeztek, és a többségük nem
hallott arról, hogy az „Arbeit macht frei” (A munka felszabadít) felirat
az auschwitzi haláltábor kapuján függött.


A felmérést végző Brüsszeli Szabadegyetem kutatói arra
is kiváncsiak voltak, hogy a vészkorszakról szerzett ismeretek hogyan
befolyásolják a diákok társadalomszemléletét. A 2001-2002-ben végzett
kutatásba 1284 brüsszeli középiskolást vontak be. A meglepő
következtetés: a történelmi tudás kevéssé befolyásolja a fiatalok
demokratikus magatartását és nézeteit. Bár azok a diákok, akik
tájékozottak a náci népirtásról, kevéssé kaphatók az idegenellenes és
antidemokratikus propagandára, szemléletüket mégis inkább a család és az
iskola határozza meg. A gimnazisták és a jó anyagi, kulturális
körülmények között élő fiatalok demokratikusabban gondolkodnak és
viselkednek.


A felmérést végző
szakemberek szerint nem elég átadni a történelmi ismereteket, a
fiatalokat szembesíteni kell a tényekkel és a tapasztalatokkal. Jó példa
erre Anna Frank naplója, amely megjelenése óta nem lebecsülendő hatást
gyakorol a vészkorszakot követő generációk gondolkodására.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

„Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017