Az
oktatási tárca tervei szerint 2008-ra megszűnnének a szegregált iskolák
Magyarországon, közölte Daróczi Gábor, a minisztérium romaügyi biztosa
szerdán.
(Forrás: MTI)
Az elmúlt
években az oktatási esélyegyenlőség irányába megtett első lépések
hatására bizonyos mértékig fékeződött az oktatási szegregáció mértéke,
de az esélykülönbségek és szegregációs mutatók változatlanul
drámaiak.
A szaktárca adatai szerint
a teljes általános iskolai népesség kb. 11-15 százalékát kitevő roma
általános iskolások (ami mintegy 100-138 ezer főt jelent) közül minimum
28 ezer diák roma többségű osztályokban végzi tanulmányait, a normál
általános iskolák homogén roma osztályainak 73 százalékában csökkentett
(felzárkóztató, kisegítő) tananyag szerint tanítják a
diákokat.
Problémát jelent, hogy a
hátrányos helyzetű gyerekeket nagy számban befogadó iskolák az
átlagosnál rosszabb személyi és tárgyi feltételek között működnek, s a
jogi szigorítás ellenére az általános iskolás roma gyerekeknek most is
mintegy ötöde jár gyógypedagógiai intézménybe, osztályba (a nem romáknál
két százalék az arány), miközben Magyarországon a gyermekek
fogyatékossá minősítési indexe több mint duplája az európai uniós
átlagnak.