Felsőoktatási
és üzleti vezetőkkel kezdte meg Gyurcsány Ferenc a készülő
kormányprogramról szóló úgynevezett társadalmi egyeztetést.
(Forrás:
origo)
A találkozó előtt Gyurcsány
arról beszélt, hogy az üzleti szemléletnek meghatározóbbá kell válnia az
oktatásban és a kutatásban is.
Hétfőn a kormányalakításra felkért Gyurcsány Ferenc
megkezdte az egyeztetést a különböző társadalmi csoportokkal a
kormányprogramról. Első tanácskozását felsőoktatási szereplőkkel
tartotta a Parlamentben. Ennek elején a miniszterelnök egyebek mellett
arról beszélt, hogy át kell alakítani „az egyetemek kapcsolatrendszerét a
tudományos, az üzleti élet és a munkaerőpiac irányába”. „Nem egyszerűen
diplomásokra van szüksége Magyarországnak, hanem olyan szakembereket
kell képezni, akiknek lesz állásuk” – fogalmazott
Gyurcsány.
A kutatás-fejlesztésről
azt mondta, „a finanszírozásban és az intézményrendszerben sokkal inkább
az üzleti eredményesség legyen a meghatározó”. „Mi sokat fogunk
változtatni, csak annyit kérek, hogy tartsátok velünk a lépést” – mondta
a tanácskozás résztvevőihez fordulva. A felsőoktatási vezetők mellett
jelen volt a Richter Gedeon gyógyszeripari cég vezérigazgatója, valamint
az Audi Hungária kommunikációs igazgatója és több kutatóintézet
képviselője.
Gyurcsány már korábban
jelezte, hogy az általa tervezett nagyszabású reformok egyik fő
csapásiránya az oktatás, azon belül is a felsőoktatás. Szakértők
figyelmeztettek arra, hogy sok olyan diplomás kerül ki az egyetemekről,
aki nem tud képzettségének megfelelő munkához jutni, miközben a
szakképzett munkaerőből egyre nagyobb a hiány. Emellett egyre rosszabbul
végzünk a képességeket vizsgáló különböző nemzetközi felmérésekben
is.
A felsőoktatási vezetőkkel
folytatott egyeztetés után közoktatási szakemberekkel találkozott
Gyurcsány. „Az iskolaügy nem egyszerűen oktatásügy” – jelentette ki a
tanácskozás előtt, amelyen többek között jelen volt Halász Gábor, az
Országos Közoktatási Intézet igazgatója és a fővárosi oktatási bizottság
elnöke, Pálinszki Antal, valamint több iskola vezetője és városok,
falvak polgármesterei. Gyurcsány szerint „zavaró jellemvonása a mai
közoktatásnak, hogy alig alkalmas arra, hogy csökkentse az otthonról
hozott hátrányokat”, sőt megerősíti, továbbörökíti ezeket. Ezenkívül
„van egy erős tendencia a szegregálásra” – vélte a
miniszterelnök.
Szerinte ugyan sokan
– szülők, tanárok, szakemberek – elismerik, hogy az iskola a társadalmi
egyenlőtlenségek újratermelője, de bizonytalanok, mert azt látják, hogy
„ahány kormány, annyi nekibuzdulás”. Gyurcsány szerint a közoktatás
szereplői hosszabb távú programokat várnak.