Az oktatás reformja hosszú, évtizedben mérhető folyamat
2006. december 1. péntek, 0:00
Gyökeres,
új reformot nem tervez az oktatási és kulturális tárca a közeljövőben –
jelentette ki Arató Gergely, az Oktatási és Kulturális Minisztérium
államtitkára szerdán az Országos Közoktatási Konferencián
Lillafüreden.
(Forrás: MTI)
Mint
fogalmazott, a szakmai program egy-egy elemét lehet korrigálni,
fejleszteni, ám az oktatás reformja mindig hosszú, évtizedben mérhető
folyamat. Utalt arra, hogy a reformok közül a beiskolázás kérdése eddig
több vitát és feszültséget keltett. Véleménye szerint a magyar oktatási
rendszer a szabad iskolaválasztás ezen formájával „társadalmi
feszültséget kódol” a rendszerbe, tehát nagyon is fontos az iskolai
körzetek szabályozása.
Kevés szakmai
módszer állapítja meg egy hétéves gyerek tehetségét és képességeit.
Felmérni csak a pillanatnyi állapotot lehet, de az így kapott eredmény
elsősorban a gyerek környezetének helyzetét tükrözi – fűzte hozzá.
Felhívta a pedagógusok figyelmét az esélyegyenlőségi programok
készítésére, amelyekkel több pályázati lehetőséghez juthat az oktatási
intézmény. Az államtitkár szólt az ingyenes tankönyvellátást érintő
változásokról, valamint a buktatás és a szöveges értékelés kérdéséről,
illetve a pedagógusképzés tervezett rendszeréről.
A bérezéssel kapcsolatban elmondta: „nem tudok
béremelést ígérni, mert nincs meg a forrása”, ám ez nem jelenti azt,
hogy tárgyalni nem lehet, de ez az emelés „bizonyosan nem lesz jelentős”
– tette hozzá. Mint mondta, fontos a differenciált fizetések és
teljesítményösztönzők bevezetése, amihez a pedagógusok érdemi
értékelését az intézményvezetőknek kell kialakítani.
A közalkalmazotti bértábla rendszere megmarad, az
oktatás területén dolgozók esetében azonban érdemes külön is kiemelten
díjazni az „érdemi többletfeladatot ellátókat”. Ilyen lehetőség például
az osztályfőnökök esetében az osztályfőnöki pótlék, vagy az
igazgatóknál, intézményvezetőknél a vezetői pótlék.