Mintegy
félmilliárd forint értékben indít jövőre nyelvoktatást fejlesztő
programokat az oktatási tárca. A szakminisztérium ezzel kapcsolatban
jogszabály-módosítást is tervez: e szerint 2003 szeptemberétől a
gimnáziumokban öt órát kell majd az első idegen nyelv oktatására
fordítani.
(Forrás: Népszabadság)
Az Oktatási Minisztérium tervei szerint 2003-tól a
gimnáziumokban a rendelkezésre álló keretből legalább heti öt órát kell
majd az első idegen nyelv oktatására fordítani – jelentette be tegnapi
sajtótájékoztatóján Magyar Bálint oktatási miniszter. Ettől eltérni csak
akkor lehet, ha a tanórát olyan diákok számára szervezik, akiknek
legalább középfokú állami nyelvvizsgájuk van. Hozzátette: a módosítás
2003 szeptemberétől, felmenő rendszerben lépne életbe, amennyiben a
változtatásokkal az Országos Köznevelési Tanács is
egyetért.
A miniszter elmondta: a
gimnáziumokban az idegen nyelvek tanítására 6 óra áll rendelkezésre, és
mivel eddig két nyelvet kellett oktatni, az iskolák általában heti 3-3
órát fordítottak mindkét nyelvre. Ennek legtöbbször az az eredménye,
hogy a diákok, bár rengeteg időt és energiát fordítanak a
nyelvtanulásra, valójában egyik nyelvet sem sajátítják el megfelelő
szinten – fogalmazott Magyar Bálint. A szaktárca számításai szerint
viszont a heti öt óra nyelvtanulás után a 10. osztály végére megugrik
majd a nyelvvizsgát szerző diákok száma. Ők ezt követően a második
nyelvet tanulhatják majd hasonlóan magas, az első nyelvet pedig a
szinten tartáshoz szükséges óraszámban.
A sajtótájékoztatón kiosztott háttéranyag szerint
Magyarországon a kilencvenes évek közepe táján a lakosság alig 12
százaléka állította magáról, hogy használható nyelvtudással rendelkezik,
és az arányok lényegesen mára sem változtak meg. Ezt jelzi, hogy az
egyetemekre, főiskolákra felvételt nyert hallgatók mintegy kétharmadának
nincs nyelvvizsgája. A középiskolás diákok 40 százaléka tanul idegen
nyelveket iskolán kívül, ami arra utal, hogy az iskola nem tudja
megvalósítani nyelvoktatással kapcsolatos céljait.
Az oktatási tárca ezért egy átfogó nyelvoktatási
stratégiát dolgozott ki, melynek keretében jövőre 9 programot, ezen
belül 21 projektet indítanak el. Medgyes Péter, a szaktárca nemzetközi
ügyekért felelős helyettes államtitkára elmondta: a többi között
pályázati rendszerben támogatnák az iskolákat abban, hogy
nyelvtanuláshoz szükséges eszközöket szerezzenek be. Egy másik program a
hátrányos helyzetű, főként roma tanulók nyelvtudásának fejlesztését
célozza, és a szaktárca támogatni kívánja a kevésbé tanult nyelvek
oktatását is (Magyarországon a diákok 93 százaléka angolt vagy németet
tanul). Medgyes kérdésünkre közölte: a programokra a tárca tervei
szerint jövőre mintegy félmilliárd forintot fordítanak majd.