Az
oktatás, nevelés olyan aktív folyamat, amely során különböző eszközök
segítségével próbálják a pedagógusok a tananyagot az érzékelés, a
megfigyelés számára megragadhatóvá tenni.
(Forrás:
Sulinet)
Nehézséget az okozhat,
amikor a megtanítandó anyag jellegzetessége ezt nem teszi lehetővé. Jó
lehetőséget biztosít a diákok számára, ha szimuláció útján vizuálisan is
információt szerezhetnek környezetükről, illetve, ha interaktív módon
tudnak részt venni az oktatási folyamatban.
A pedagógus és diáktársadalom új szavakat
tanul:
Interaktív
tábla – aktív tábla – digitális tábla – virtuális aktív tábla –
ActivVote – Calcomp – eBeam – Promethean – Mimió – Polyvision –
SmartBoard – kalibrálás – szavazórendszer
A jövő technikája maholnap megjelenik az iskolákban. Az
Oktatási Minisztérium 2005. december 1-én kiadott egy sajtóanyagot
„Átfogó informatikai fejlesztési programok a közoktatásban” címmel,
melyben ez olvasható: „..a Nemzeti Fejlesztési Terv második részében
2010-ig a 62 ezer tanteremből 40 ezer jut interaktív táblához.”
Az új eszköz és kiegészítőik
használatával az oktatás is megújulhat. Ennek a célnak az eléréséhez
proaktivitás szükséges: meg kell ismerkedni a táblával, annak
lehetőségeivel, módszertanával, és a tanároknak igyekezni kell
beilleszteni saját pedagógiai eszköztárába, hogy annak használata
hatékony legyen az időérzékeny tanítási folyamatban. Fontos,
hogy a pedagógusok elsajátítsák a táblák használatának módszertanát
mielőtt az ténylegesen bekerül a közoktatásba, ellenkező esetben csak az
iskolákban kihasználatlanul álló drága felszerelés lesz, és nem a
motivációt erősítő, a megtanító folyamatokat és a hatékonyságot javító
interaktivitást biztosító prezentációs eszköz.
Az interaktív tábla használatával a tanórák
szórakoztatóbbak lehetnek, a diákok és pedagógusok egyaránt
motiváltabbakká, az órák frontálissága együttműködővé válhat. Mindez
akkor következik be, ha használatba vétele előtt megismerkedünk először a
táblával, fogalmat alkotunk róla.
Interaktív
tábla:
Az interaktív
tábla olyan, a pedagógiai folyamatban is jól hasznosítható IKT
(Információs és Kommunikációs Technológia) eszköz, amely egy szoftver
segítségével kapcsolja össze a táblát úgy egy számítógéppel (és
projektorral), hogy annak vezérlése a tábláról lehetséges lesz, illetve a
táblára került tartalmak háttértárolóra menthetővé válnak. Az
interaktív tábla használata elsősorban a konstruktivista pedagógiának
kedvez. Olyan komplex tanulói környezetet lehet teremteni a rávetített
objektumok, az internet és multimédiás CD-k kínálta lehetőségekkel,
melyekben a diákok, és a tanár kreativitását kihasználva igazi
problémamegoldás következhet be. A tanulók játszva, felfedezve,
szórakozva tanulás közös élményére építve sajátíthatják el a
tananyagokat.
A táblákat többféle
paraméter jellemzi, és mint minden számítástechnikai hardver eszköznél,
itt is folyamatosan jelennek meg újdonságok. Alapvetően kétféle típusa
létezik a táblának, egyik, amikor a vásárláskor egy valóságos táblát
kapunk, a másik pedig, amikor egy kiegészítő eszközt, amely a
fehértáblánkból varázsol interaktív táblát. A táblák különböző elveken
működnek, ebben a cikkben azonban ezt nem részletezzük, inkább a
pedagógiához hozzáadott lehetőségeit mutatnánk be.
Képzeljük el a táblát úgy, mint egy hatalmas
érintőképernyőt, amelyet az utolsó padban ülő diák is jól lát. A hardver
eszközöket a szoftver köti össze, amelynek a feladata kezelni a
perifériát. A különböző cégek által forgalmazott táblákhoz készített
szoftverek is különböző tudással rendelkeznek, azonban van néhány
általánosítható funkció, amit minden táblaszoftvernél
megtalálunk.
Kalibrálás:
A projektor és a tábla összehangolására van először
szükség. Ezt a folyamatot nevezzük kalibrálásnak. A táblát kétféleképpen
lehet elhelyezni az iskolában: fixen rögzítetten, illetve mozgatható
eszközként. Az első esetben, ha a projektor is rögzítet, akkor a
kalibrálást egyszer kell végrehajtani, míg a többi esetben a mobilitás
miatt minden alkalommal. Ez nem egy bonyolult folyamat, csak a táblára
vetített pozicionáló pontokat kell a számítógép számára értelmezhető
bemeneti adatként megérinteni a kezünkkel, vagy a speciális
tollal.
Capture:
A táblára írt adatok elmenthetőek. A táblán lévő
adatok, vagy csak egy részük elmentése háttértárolóra a
capture.
Lebegő
eszköztár használata:
Ha a számítógép vezérlését szeretnénk a tábláról, mint
bemeneti perifériáról megoldani, akkor általában ezt a tábla szélén
lévő, vagy egy lebegő eszköztár segítségével és/vagy a tollak
használatával tehetjük meg. A lehetőségek tárháza ezzel
kibővül, hiszen minden, amit a számítógéppel meg lehet oldani az a
tábláról is megoldható lesz. Így kezelhetőek lesznek a tábláról a
digitális formában lévő adatok, szoftverek, kivetíthetőek lesznek az
animációk, videók, fotóalbumok. Böngészhetővé válnak a táblán az
internetes tartalmak. Kivetíthetőek a már megszokott jól használható
multimédiás CD-k. Az interaktivitás a lényeg azonban, hogy
mindezt a diákok a táblánál tudják kezelni!
Folyamat rögzítése megszokott
formátumokban:
A
különböző tábláknál lehetőség van munkánk egyes fázisainak rögzítésére.
Ezáltal biztosított a folyamat bemutathatósága. Ez a tábla egyik nagy
előnye. Az órán, a táblán végzett tevékenység rögzítésével, az iskolai
weboldalra kitéve azt a diákok számára nyomon követhetőek lesznek az
órai folyamatok. Esetleg a hiányzó diákoknak is segítséget ad a tananyag
pótlásához. A táblák szoftverei a mentés során különböző
állományformátumokat használnak, például prezentációs vagy HTML
formátumot. A pontos formátumokra a vásárlás előtt a táblák
forgalmazóinál célszerű rákérdezni.
Gyűjtemények
használata:
A
táblagyártók a táblaszoftverhez általában biztosítanak az oktatásban jól
használható tartalmakat a saját szoftverükbe építve, melyek tovább
bővíthetőek. Használhatunk sablonokat, háttereket, például
négyzetrácsossá tehető az interaktív tábla, vagy vonalassá, illetve akár
kottázásra alkalmassá, stb…
Az
egyes szoftvereknek azonban ennél jóval több lehetősége van, melyet itt
nem részletezhetünk, azonban a további tájékozódáshoz ajánlunk néhány
weboldalt:
Tábla vásárlása előtt célszerű
tájékozódni a tábla méreteiről, a táblához járó szoftverekről, a
megkívánt projektor fényerőről, a kapcsolódáshoz szükséges kábelezésről,
a további bővítési lehetőségekről.
Összegezve:
Az embereket befolyásolja mások viselkedése, más
emberek reakciója hatást gyakorol arra, ahogyan gondolkodunk,
cselekszünk. A többiek gondolatai, érzései, viselkedése által gyakorolt
hatás többnyire pozitív és helyénvaló. Mindezt az oktatásra vetítve
elmondhatjuk, hogy az osztály, illetve egy-egy csoport tagjainak
kölcsönös interakcióiból, egy kollektív bölcsesség adódhat. A
magyar pedagógiában a kompetencia alapú tanulás új irányvonalakat mutat,
a tudás alapú társadalom eléréséhez meg kell tanulni megosztani a
tudást, csoportban dolgozni, együttműködni. Az interaktív tábla
használatával mindez könnyebben elsajátítható.