Az érettségikre általában két dolog nagyon igaz: mindig mindenkinek van róla véleménye, és tetten érhetők benne a társadalmi változások. Egyes politikusoknál a valóságshowk „sztárjai” és Kádár János érettségi tételként való szerepeltetése már kiverte a biztosítékot – ők nem kerültek be végül. (Eduline)
[…]
Talán a magyar nyelv és irodalom érettséginél is jobban jelzi az idők változását a történelem érettségi, melynek egészen 2005-ig nem is létezett írásbeli része. Azóta viszont igen nagy arányban tartalmaz aktuális témákat, sőt állampolgári ismereteket is a feladatsor, amely – lássuk be – nem volt jellemző a megelőző időszak szóbeli tételsorára. A rendszerváltozást követően sokáig még az ’56-os magyarországi események sem szerepeltek a tételek között. Ennek oka pedig valószínűleg nem a – történelem tanárok által sokat hangoztatott – sűrű tananyag volt, amelynek nem sikerült a végére érni, hanem sokkal inkább a konszenzus hiánya arról, hogy mit lehet és kell megtanítani, illetve hogy milyen értelmezési keretben történjen a közelmúlt eseményeinek tantermi feldolgozása.
És bár a szóbeli történelem érettségikbe az évek során lassan beszivárogtak a szocializmus és a rendszerváltozás korának témái is, az első igazi nyílt problémafelvetéseket az írásbelik korszaka hozta meg. Ennek legékesebb példája a 2005-ös feladatsor, melynek egyik feladatában egy kárpátaljai magyar asszony naplójában a következőt írja a kommunizmus bukásáról: „Istennek hála, a nagy birodalom összeomlott.” Majd ugyanebben a dolgozatban külön feladat foglalkozik a diktatúra korszakával, és a rendszerváltozással is.
A 2006-os történelem írásbelin már közel a dolgozat felét teszi ki a legújabb kori történelem. A hidegháborús feladatot Magyarország második világháborús szerepvállalásával kapcsolatos kérdések követik, a segédletül megadott forrásmunkában pedig felmerül a zsidókérdés is. A dolgozat kitér a Rákosi korszakra is, a legérdekesebb kísérlet viszont alighanem a romákkal kapcsolatos feladat, amely ugyan igen könnyen megoldható és nem igényel alapos ismereteket, mégis megpróbálkozik azzal, hogy jelen idejű, létező problémát emeljen be a számonkérésbe.
Fentiekhez képest némi visszalépést jelentenek a 2007-es és 2008-as történelem érettségi dolgozatok, melyekben arányaiban kevesebb a legújabbkor, és a kényesnek számító politikai, vagy társadalmi téma is.