Hiller
István oktatási miniszter egy a Népszavának adott interjúban beszélt
arról a javaslatáról, amely egyes iskolák közvetlen állami fenntartásba
vételével próbálná mérsékelni az egyenlőtlenségeket. A javaslat sokakat
meglepett. Sajtókörkép.
Egységes tantervvel dolgozó állami
iskolákat szervezne 2010-től az oktatási miniszter
(Népszava)
Az
államnak is lehessenek iskolái – javasolja Hiller István oktatási és
kulturális miniszter. Az állami iskolák egységes tanterv alapján
tanítanának, azonos oktatási minőséget garantálnának, amit az
alapnormatíván fölül „kiegészítő normatíva” segítségével biztosítana az
állam. A miniszter szerint az állami közoktatás hatékony válasz a magyar
közoktatás két legnagyobb kihívására, az esélyegyenlőtlenségre és a
szegregációra.
[…]
Az
önkormányzati és a közoktatási törvény bevezetése óta eltelt bő két
évtized tapasztalatai alapján azt javasoljuk, hogy Magyarországon ismét
iktassuk be az iskolafenntartók sorába az államot. Ezek az iskolák nem a
több mint fél évszázaddal ezelőtti rosszízű államosítás útján, hanem a
fenntartó cseréjével jönnének létre. Az állam és a jelenlegi fenntartók
egyeztetéseket kezdhetnek az iskolák átvételéről, ha a fenntartók
bármilyen ok miatt úgy gondolják, hogy az iskola fenntartása jobb
kezekben lenne az államnál. De ez nem kötelező. Ahogy Magyarországon
jelenleg önkormányzatok, egyházak, alapítványok, egyesületek,
magánszemélyek lehetnek iskolafenntartók, úgy az állam is az
iskolafenntartók sorába léphetne. Jogszabály egyébként ezt ma sem zárja
ki.
Nem tetszik a szakszervezetnek az
egységes tanterv ötlete (Inforádió)
Az oktatási tárca megsértené a közoktatási törvény
szellemét, ha bevezetné az egységes tantervet az államilag
finanszírozott közoktatási intézményekben – mondta az InfoRádiónak a
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. Kerpen Gábor
hozzátette: levelet írtak Hiller István miniszternek, amelyben a
Közoktatás-politikai Tanács, és a Közoktatási Érdekegyeztetető Tanács
két héten belüli összehívását kérik.
[…]
Kerpen Gábor az
oktatási miniszterhez intézett levelében nehezményezte, hogy ilyen
méretű változtatásról a sajtóból értesülnek a pedagógusok, szülők,
iskolák és önkormányzatok, s arról előzetesen semmiféle egyeztetés nem
történt. A PDSZ ezért a miniszternek írt levélben kéri két héten belül a
Közoktatás-politikai Tanács és a Közoktatási Érdekegyeztető Tanács
összehívását is.
Arról, hogy a
kormány az önkormányzatokkal egyeztetve valósítaná meg az állami iskolák
megszervezését, azt mondta, az elmúlt években több 10 milliárd forint
kivonásával épp a kabinet hozta nehéz helyzetbe az önkormányzatokat. A
központosítás recesszió idején általában forráskivonást jelent –
jegyezte meg a szakszervezeti vezető, hozzátéve: erre utalnak a
miniszter azon szavai is, hogy az állami iskolák megszervezése két évig
jelent többletköltséget, utána nem.
Nagy kérdés az is, hogy a közvetlen fenntartású
intézményeknek juttatandó pluszforrást milyen alapból és milyen
elosztási metódus szerint utalnák. Nem a többi intézmény rovására
történne mindez? – tette fel a kérdést az érdekvédő.
Kerpen Gábor kitért arra is, hogy az egységes tanterv
és tananyag sérti a nevelőtestületek jogait, „átnyúl a fejük felett”. Ma
ugyanis a nevelőtestületek döntenek arról, hogy milyen pedagógiai
program mentén tanítanak.
Pró és kontra az állami fenntartású
iskolákról (Népszava)
Nem lesz könnyű dolga Hiller István oktatási és
kulturális miniszternek, ha szakmai vita medrében akarja tartani a
tárgyalásokat az önkormányzati finanszírozású iskolákból önkéntes alapon
állami fenntartásúvá váló intézmények bezetéséről. Bár a megkérdezett
szakemberek közül sokan nem is olvasták az erről szóló interjúnkat, még
csak nem is hallottak az ötletről, az első pillanatban nyilvánvaló vált,
mindenki érdekeinek függvényében üdvözölte vagy utasította el a
javaslatot. Maga a hívószó „állami fenntartású” sokukat eleve politikai
megközelítésre sarkallt, csak kevesen keresték a szakmai érveket. Egy
dolog azonban minden válaszból kitetszett: alapvetően baj van a
közoktatás finanszírozásával, azon változtatni kell.
[…]
Hiller István
annak bevezetésére tesz javaslatot, amit éppen a szocialista kormányzat
szüntetett meg hét évvel ezelőtt – véli Sió László, a Fidesz
oktatáspolitikusa. Még a felvetést is, hogy legyenek állami fenntarású
iskolák elutasítja Ódor Ferenc, a Megyei Önkormányzatok Országos
Szövetségének elnöke. Azonnali egyeztetést kért a Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Hiller István oktatási minisztertől
az állami iskolák létrehozásának tervéről – közölte Kerpen Gábor elnök.
Az oktatási tárca vezetője 48 órán belül javaslatot tesz az egyeztetés
időpontjára az oktatási érdekképviseleteknek, hogy az iskolafenntartó
állammal kapcsolatos elképzeléseit körvonalazza és meghallgassa a
szakszervezetek előzetes véleményét. Galló Istvánné, a Pedagógusok
Szakszervezetének (PSZ) elnöke csak személyes véleményét mondta el,
mert, mint megjegyezte, sem az elnökség, sem a testület nem egyeztetett
róla. A PSZ a javaslat részletes megismerése után alakítja ki a
véleményét. Maximálisan egyetért viszont a Hiller-javaslattal a Szülők
Egyesülete a Gyermekekért, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének
együttműködő partnere. Érzi Hiller István jobbító szándékát és értékeli
a miniszter gesztusát Wekler Ferenc, a Községi Önkormányzatok
Szövetsége (KÖSZ) elnöke, ám fenntartásai vannak a szerinte az iskolák
„visszaállamosítását” jelentő tervekkel.
Állami iskolákat szervezne az oktatási
miniszter (Népszabadság)
Hiller István javaslata az esélyegyenlőség
növelésére
Az állam is lehessen
iskolafenntartó – javasolja Hiller István oktatási miniszter a Népszava
hétfői számában. Hozzátette: szó sincs államosításról, de lehetőséget
akarnak adni az igazságosságnak az iskolarendszerben. Lapunknak
nyilatkozva elmondta, hogy a 2010-es választások után venné át az első
iskolákat az állam – de ezzel együtt bízik az elképzelés
életrevalóságában.