Egy
csütörtöki sajtótájékoztató szerint Anettka október 23-án juthat el az
űrbe az orosz Mikojan-Gurevics repülőgyártónak egy titokzatos gépének
köszönhetően. Az út állítólag nem kerül semmibe, Anettka kedvességével
fizetett.
(Forrás: Index)
Fehér
Anettka október 23-iki űrugrásához minden előkészület megtörtént, a
Nyizsnij Novgorod melletti zárt katonai támaszpontról száll majd fel a
tévés műsorvezető egy különleges repülőgéppel – írta meg az
MTI.
Anettka űrhajósoverallban
fogadta az érkezőket, és bemutatta a jelen lévő szakembereket – köztük
Magyari Bélát, akit annak idején Farkas Bertalan mellett jelöltek ki az
első magyar űrhajósnak, és aki ma már az Anettka Space Project (ASP)
munkatársa. Anettka október 23-át, nemzeti ünnepünket szeretné azzal
köszönteni, hogy végrehajtja a világ első űrugrását. Ez nem űrhajóval
történik majd, és nem is számít űrutazásnak, mivel a Földet nem kerüli
meg a médiasztár. A speciális repülőgépet – amely képes fennmaradni 30
ezer méteren vagy még magasabban, és amelyben egy ideig súlytalanság
uralkodik majd – a közelmúltban fejlesztették ki a MiG repülőgépet
gyártó orosz katonai vállalat szakemberei. Az első utas Anettka lesz,
akit két pilóta visz fel a magasba. Az űrugrásról videófelvétel készül
majd.
Három évvel ezelőtt a MiG
gépeket gyártó orosz világcég igazgatója, Nyikolaj Nyikityin megígérte
Anettkának, hogy feljuttatja az űrbe, és ez az ígéret most teljesülni
fog. Anettka mintegy 50 percig tartózkodik majd a gépen, ez idő alatt
eljut a koromfekete űrbe, megszemléli a Földet, majd visszatér oda,
ahonnan a gép felszállt.
Anettka az
Indexnek elmondta, hogy az utazás ténye, és annak dátuma már biztos,
csak egy orvosi vizsgálat van hátra. Ezt az egyhetes vizsgálatsorozatot
minden évben elvégzik Kecskeméten, ahol a Budapest TV volt
műsorvezetőjét folyamatosan extrém terhelésnek teszik ki. A repüléshez,
és egy majdani esetleges űrutazáshoz sok feltételnek kell eleget tenni,
de Anettka eddig mindig megfelelt, mert – mint elmondta – tökéletes a
csontozata, tökéletesek az agyi erei, ráadásul bírja a 9G-s terhelést.
Arra a kérdésre, hogy milyen géppel
repülnek, nem kaptunk pontos választ, csak az derült ki, hogy a MiG
gyártja a modellt. Az űrturisták utazási irodája, a Space Adventures
ugyan ajánl egy gépet, a MiG-25-ös típust, amivel 32 ezer dollárért 30
kilométeres magasságig juthatnak fel a jelentkezők, de Anettka szerint
nem erről a modellről van szó. A szóban forgó típus állítólag jóval
nagyobb, mint egy átlagos vadászrepülő – olyan hosszú, mint egy
Concorde. Utánakerestünk, egyetlen olyan gépet találtunk a MiG
történetében, amellyel az űrbe akartak jutni, a MiG-105 viszont 1978-ban
repül utoljára. A szovjet döntéshozók akkor döntöttek úgy, hogy inkább
az űrrepülőre gyanúsan emlékeztető Buránra költik a rubelmilliárdokat.
Ez a gép viszont szóba sem jöhet, hiszen a sajtótájékoztatón új típust
emlegettek. Inkább valamilyen titkos modellről lehet szó. Ezt támasztja
alá, hogy Anettka sem mondhatott a gépről semmit. Mindenesetre ő lesz az
első civil, akit felengednek a rejtélyes MiG-re.
A részleteket viszont már Forgács Rezsőtől, a
műsorvezető férjétől tudtuk meg, mert ő ért hozzá. A gép úgy száll majd
fel, mint bármelyik vadászrepülő, és úgy is viselkedik 20 kilométeres
magasságig. Ott megemelik az orrát, a repülő hossztengelye a Föld
felszínére merőleges lesz, és négyszeres hangsebességgel 30 kilométeres
magasságig repülnek. Itt kikapcsolják a hajtóművet, és a földfelszínhez
képest 45 fokos szögig visszaengedik a gép orrát, de a mozgási energia
45-55 kilométeres magasságig viszi Anettkát és a legénységet. Innen jön a
zuhanás 18 kilométeres magasságig, de várhatóan 8 percig a súlytalanság
állapotába kerül a gép.
Forgács
Rezső szerint Anettka nem fizet a repülésért, a MiG azért a műsorvezetőt
viszi fel, mert ő lelkes, megfelel minden feltételnek, és mert
elvarázsolta a szakembereket. Ezzel együtt Anettka nem tett le arról,
hogy egy nap űrhajóval is eljusson az űrbe.