Állásfoglalás a magyarországi természettudományos oktatás helyzetéről
2009. február 4. szerda, 0:00
A
gazdasági élet szereplőit aggodalommal tölti el a szakoktatás, a
természettudományos és műszaki képzés magyarországi helyzete. (Forrás:
MTI OS)
Az oktatás e területein a
nemzetközileg megfigyelhető, káros, a szakképzést és a
természettudományos közoktatást érintő tendenciák Magyarországon
fokozott mértékben jelentkeznek. A diákok és a szülők túlnyomó része nem
érti, hogy a matematika, a fizika, a kémia tantárgyak által
kifejlesztett készségek, és ezekben átadott alapvető ismeretek nélkül a
fiataloknak nincs esélyük a munkaerőpiacon, a magyar gazdaságnak nincs
esélye a világversenyben.
Jó
minőségű oktatás nem létezik jó tanárok nélkül. Különösen aggasztó, hogy
a bolognai rendszerű tanárképzésben tapasztalható bizonytalanság tovább
csökkenti az egyébként is kisszámú fizika, kémia és újabban a
matematika tanári pályára jelentkező egyetemi hallgatók számát, és ez
hátrányosan befolyásolja a tehetséges hallgatók ilyen jellegű pályák
iránti érdeklődését.
A szakképzéstől jól képzett és
fejlődni képes szakmunkások képzését, a természettudományos
közoktatástól a mindennapi életben hasznosítható és megújítható tudás,
természettudományos műveltség közvetítését várjuk el, amelyre alapozva a
fiatalok kellő számban folytathatják tanulmányaikat a
természettudományos-műszaki területen.
Anélkül, hogy a
nevelés és oktatás szakmai részletkérdéseiben állást foglalnánk, a
magyar gazdaság megújítása érdekében határozottan kérjük a kormányt és a
parlamenti pártokat, hogy kezdeményezzenek azonnal
intézkedéseket: 1. A természettudományos tantárgyak
óraszámainak növelésére, e tárgyak tananyagának ésszerűsítésére,
gyakorlatiasabbá tételére, és a tantárgyak tananyagainak
összehangolására. 2. Az érettségi vizsgakövetelmények olyan
átalakítására, amely a magasabb színvonalú szakmunkásképzéshez és a
műszaki-, természettudományos területeken való felsőfokú tanulmányokhoz
egyaránt elengedhetetlen kompetenciák fejlesztésére, a
természettudományos műveltség elsajátítására ösztönöz. 3. Az
érettségi vizsga olyan szabályozására, hogy a magyar nyelv és irodalom, a
matematika, a történelem és társadalmi ismeretek, egy (választható)
természettudományos tárgy és egy (választható) idegen nyelv legyenek a
kötelező vizsgatárgyak minden tanuló számára. 4. A
természettudományi, műszaki végzettségűek számának növelése érdekében a
fizika, a kémia és a matematika szakos tanári pálya vonzóbbá
tételére.
Dr. Futó Péter, elnök, Munkaadók és
Gyáriparosok Országos Szövetsége, Dr. Parragh László, elnök,
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Dr. Szabó Gábor, elnök,
Magyar Innovációs Szövetség Takács János, elnök, Menedzserek
Országos Szövetsége