2019-ben
harminc éves lett a rendszerváltás. Sokaknak még személyes életélmény, másoknak
viszont már történelem. Ugyanolyan réginek tűnő esemény, mint a kiegyezés vagy
a második világháború. Hogy lehet, és miként érdemes megközelíteni ezt a témát
az iskolában? Hogyan lehet megélhetővé tenni a diákok számára e történelmi
fordulat lényegét? Miként lehet megsejtetni, hogy ami a tankönyvekben egy év, a
valóságban hosszú, és dilemmákkal teli folyamat volt – előzmények és
következmények sorával? Hogy lehet érzékeltetni, miként válik az egyedi történetek
sokszínű szövedéke tankönyvi eseménnyé?
Online forrásgyűjtemény – a rendszerváltás tüntetéseinek
tanulmányozásához
Az
évfordulóhoz közeledve, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, a
Történelemtanárok Egylete és a Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) közösen létrehozott
egy honlapot, amely a
rendszerváltást megelőző tömegtüntetéseknek állít emléket – közzétéve az események
legfontosabb forrásait. Ezek között egyaránt találhatók fényképek, szórólapok,
plakátok, felhívások, televíziós híradórészletek, illetve a demonstrációkkal
kapcsolatos egykorú állambiztonsági iratok.
A
Tüntetések, demonstrációk 1988-1989
című honlapon e sorok írásakor a korszak
18 fontos tömeges megmozdulása
kapott helyet[1].
A sort az 1988. március 15-ei ünnepség, illetve a bős-nagymarosi vízerőmű
megépítése elleni, 1988. május 27-ei tiltakozás dokumentumai nyitják, és az
1989-es első szabad október 23-a forrásai zárják. De a különféle célú tüntetések
mellett, az összeállítás megidézi Nagy Imre és mártírtársai 1989. június 16-ai
temetését, valamint a végső búcsút a nem sokkal ezt követően, július 14-én
elhunyt Kádár Jánostól is.
A
honlapon szereplő összes eseményt, az időrendet követő szöveges leírások mutatják
be, amelyek egybefűzve, akár egy könyv fejezetei is lehetnének. A gyűjteményben
több mint 700 forrás található. Ezek közül 452 szöveges dokumentum, 209 kép és
76 pedig filmrészlet. A források
mennyisége jelzi, hogy nem valamiféle „elsajátítandó tananyagról” van szó,
hanem egy korszak megértését segítő információk rendezett halmazáról. Ami olvasható
vagy látható ebben a gyűjteményben, azt nem lehet és nem is érdemes
„megtanulni”. Fontos viszont tanulmányozni, annak érdekben, hogy mindannyian
jobban értsük saját jelenünket, és hogy az elődök példája ne hagyja kialudni
bennünk se a szabadság vágyát, se pedig a demokratikus politikai cselekvés lehetőségébe
vetett hitet.
A
források sokfélesége egyúttal azt is
jól mutatja, hogy még egy ilyen rövid időszak története is mennyire komplex,
milyen sokféle erő formálta azt, és mennyi nézőpontból értelmezhető. Ha pedig a
honlapon található információk mellé odaengedjük a családi történetek epizódjait
is, érthetővé válik, hogy a történelem befogadhatóvá összesimított, tankönyvi
változata (amit különben mindig a „győztesek”, illetve a hatalmon lévők írnak),
milyen bonyolult viszonyban van a valósággal.
A
rendszerváltás a múlt és a jelen „határvidékén” elhelyezkedő témakör, így kérdéses,
hogy fontosságának megfelelő hangsúlyt kap-e. Az általános iskola végén azért,
mert akkorra már mindenki tudja, hol fog tovább tanulni, s ezt nem befolyásolják
a nyolcadik év végi osztályzatok. A gimnazisták pedig ilyenkor már az érettségire
készülnek. De talán épp ezek a körülmények kínálnak jó lehetőséget a tanítási
idő olyan típusú felhasználására, amilyenre máskor nehezebben szánja rá magát
egy tanár. Ilyenkor talán már könnyebb egy-egy órát számonkérés nélküli közös
gondolkodásra fordítani, ami persze (minden más órához hasonlóan), csak jó
előkészítés és az érdeklődés felkeltése esetén számíthat sikerre.
Azt,
hogy mit akarunk megtanítani a diákoknak a források tanulmányozása révén, mi
magunk dönthetjük el. Elméleti alapként pedig azt a keretet alkalmazhatjuk
hozzá, amit a pedagógiai szakirodalom értelemgazdag vagy jelentésteli tanulásnak
(angolul: meaningful learning)
nevez.
Az értelemgazdag tanulás
Az
értelemgazdag tanulás kifejezés magyarázatához a szakértők általában az alábbi tipológiát
hívják segítségül.
A tanulás jellege
Mechanikus (értelem nélküli)
Értelemgazdag
Receptív (befogadó)
Kész ismeretanyag memorizálás útján valóemlékezetbe vésése.
Szavak által közvetített kész információk megértése, vagyis a saját kognitív struktúrába való beillesztése.
Felfedezéses
Kísérletezésen és tévedéseken alapuló feladatmegoldás, amit nem kísér értelmezés, s így nem is épül be a meglévő kognitív struktúrákba.
Önálló problémamegértés és problémamegoldás, a meglévő kognitív struktúrába való egyéni beillesztés révén.
A
receptív vagy befogadásra épülő tanulás esetében a hangsúly a tananyag
tartalmán van, amit végső formában mutatunk be a diákoknak, nem igényelve
további feldolgozást tőlük. Ma a legtöbb iskolában, a legtöbb elméleti tantárgy
esetében ez a forma tekinthető általánosnak. A felfedezéses tanulás során elvárjuk, hogy a tanulók újraértelmezzék
a kapott információkat, majd integrálják azokat saját kognitív struktúráikba. Miként
a fenti mátrixból is kiolvasható, mindkét típusú tanulás lehet mechanikus, de
értelemgazdag is. Értelem nélküli
tanulásról akkor beszélünk, ha nem jön létre érdemi kapcsolat a tudás új és már
meglévő elemei között. Az új ismeretek izoláltak, s ezért könnyen elfeledhetők maradnak.
Az értelemgazdagnak nevezett tanulást
ezzel szemben az az érzés kíséri, hogy a tudás különféle elemei illeszkednek
egymáshoz, s mivel a hosszú távú memóriában rögzülnek, később is könnyen felidézhetők.
Az
értelemgazdag tanulás stratégiája, nagyobb részt olyan módszerek használatát igényli, amelyek eltérnek a széles körben alkalmazott
gyakorlattól. Attól, amely arra készteti a diákokat, hogy számukra jelentéssel
alig bíró tényeket, szabályokat, neveket tanuljanak meg. Mivel az iskolai tudás
értékelése többnyire objektívnek nevezett teszteken alapul, az oktatási
rendszer a felületes tanulásnak kedvez. Hiszen a tesztek megoldásához nem
igazán van szükség értelemgazdag tanulásra. Aki jó jegyeket akar, az
memorizálással – kisebb erőfeszítés mellett –, jobb eredményt tud elérni. Mégis:
az értelemgazdag tanulás lehetőségeinek legalább időnkénti biztosítása ajándék
lehet a diákok számára.
David Ausubel, az elmélet egyik
megalapozója az alábbiak fontosságát hangsúlyozta az értelemgazdag tanulás elérése érdekében:
Tartsuk szem előtt a
meglévő tudást!
Az értelemgazdag tanulás sikere az új információk és a meglévő tudás összekapcsolódásától
függ.
Olyan tevékenységeket
szervezzünk, amelyek segítenek felébreszteni a tanulók érdeklődését! Minél nagyobb az érdeklődés,
a diákok annál inkább törekszenek majd rá, hogy az új tudást beillesszék saját
fogalmi kereteik közé.
Teremtsünk harmonikus
tanulási környezetet, amelyben a diákok úgy érzik, hogy megbízhatnak a
tanárukban!
A tanulók számára kulcsfontosságú, hogy olyan személynek lássák a tanárukat,
aki iránt bizalmuk van.
Biztosítsunk olyan tevékenységeket,
amelyek megengedik, hogy a tanulók kifejtsék a véleményüket, gondolatokat
cseréljenek és vitatkozzanak! A diákok a felelősek saját tanulásukért. Ők
maguk azok, akiknek interpretálniuk kell saját valóságukat, fogalmi kereteiken
keresztül.
Magyarázzunkpéldák segítségével! A konkrét példák megkönnyítik a valóság
komplexitásának megértését, és segítik a kontextushoz kötött tanulást.
Támogassuk a tanulás
kognitív folyamatát!
A diákok hibázhatnak, hiszen az értelemgazdag tanulás teljes szabadságot ad
nekik saját tudásuk építéséhez. A tanárnak azonban felügyelnie és vezérelnie kell
ezt a folyamatot.
A tanítás legyen
megfelelő a szociokulturális kontextus szempontjából is! Minden diákra
jellemző valamilyen szociokulturális helyzet. Ezzel összefüggésben fontos megérteniük,
hogy a tudás kialakulása konstruktív és interpretatív (értelmező, magyarázó) folyamat.
A „miért” kérdésre adható válaszok sokféleségének megértése segíteni fogja az
értelemgazdag tanulást.
Forrás: Meaningful Learning: Definition and
Caharcteristics. Exploring your Mind. 2018.11.15.
Ez
a fajta tanulás, jellegéből adódóan sokféle forrást igényel. Előkészítéséhez és
megvalósításához ezért több pénzre,
időre és energiára lehet szükség, mint az egyszerű befogadásra épülő, szó
szerinti vagy felületes tanulás esetében. A rendszerváltás témaköréhez
kapcsolódóan azonban rendelkezésre áll egy olyan gazdag, és bizonyos mértékig
már pedagógiai szempontból is jól átgondolt forrástár, amelyet csak használatba
kell vennünk, ha fontosnak tarjuk, hogy időt fordítsunk erre a témára.
A források tanulmányozásának látószöge
A
nagy mennyiségű forrás sokféle módon hasznosítható a történelem tanítása során.
Az, hogy konkrétan milyen utat választunk, számos dologtól függhet. Elsősorban,
persze attól, hogy kik a tanítványaink:
milyen korúak, mi jellemzi a szövegértési és gondolkodási képességüket és milyen
típusú problémák keltik fel az érdeklődésüket. De nem kevésbé lényeges az sem,
hogy mi a célunk: mire akarjuk
megtanítani, milyen felismerések birtokába akarjuk juttatni őket a forrásokkal
való ismerkedés révén. Mindkét szemponthoz igazodva, választhatunk tágabb és
szűkebb perspektívát, és dolgozhatunk több vagy kevesebb forrással is.
Alkalmazhatunk
egyetlen általános megfigyelési szempontot, amit – miként a magasban repülő madár
látja a táj nagy formáit –, sok szövegre vagy képre vonatkoztatunk. Megtehetjük
például, hogy számos rendszerváltást megelőző eseményhez kapcsolódóan
vizsgáltatjuk meg, hogy mik voltak a kiválasztott demonstrációk céljai. Ezek
aztán gondolati tablóvá rendezhetők, s vissza lehet pillantani rájuk a
jelenből, hogy milyen követelés teljesült azóta, és mi nem.
Adhatunk
elemzési szempontokat két párba
állítható dolog egybevetéséhez is. Kérhetjük például két azonos típusú, de
eltérő időben megvalósult esemény (például a két március 15-ei, június 16-ai, vagy
október 23-ai tüntetés, illetve a két temetés) összehasonlítását néhány
szempont alapján. Jó lehetőséget kínál az elemzésre egy-egy esemény két
nézőpontból – a tüntetők és az államvédelmi hatóság dokumentumai alapján – való
megvizsgálása. De érdekes lehet több esemény azonos típusú iratainak – például
az elhárításhoz befutó jelentéseknek – a vizsgálata is, ami által e szervezet
működési mechanizmusai válnak érzékelhetővé.
És
végül fókuszba emelhetünk akár egyetlen jól kiválasztott képet, filmet vagy
szöveges dokumentumot is, amin keresztül – mint
cseppben a tengert –, a korszak mélyebb megismerését érhetjük el. Ilyen
lehet például a tüntetők követeléseinek – a március 15-ei 12 pontnak – a dokumentuma.
A
lényeg, hogy úgy tervezzük meg a tanulási folyamatot, hogy az támaszkodjon a
diákok meglévő tudására, kínáljon lehetőséget az aktív részvételre, és
érdekessége révén, legyen képes önálló gondolkodásra, illetve saját vélemények
kialakítására ösztönözni őket.
Megválaszolandó kérdések a tanulási folyamat
megtervezéséhez
Ha
teret szeretnénk adni a Tüntetések,
demonstrációk 1988-1989 című honlapon szereplő értékes forrásgyűjteménynek,
illetve a rendszerváltás témájának az iskolában, akkor az alábbi kérdésekre
mindenképp érdemes választ keresnünk a tanóra vagy a foglalkozás megtervezése
során:
Mi
a célunk
a témakör feldolgozásával? Mi az, amit ennek kapcsán meg szeretnénk tanítani a
diákoknak?
Mennyi
időt
tudunk fordítani erre a témára?
Milyen
tanulói képességekre építhetünk, milyen adottságokat kell figyelembe
vennünk a konkrét források kiválasztásakor, annak érdekében, hogy a tanulók
sikeresen meg tudjanak birkózni a feldolgozásukkal?
Mennyi és milyen típusú forrás segítségével érhető
el a kitűzött tanítási cél, a rendelkezésre álló időkeretben, az adott
tanulócsoportban?
Hogyan
szerezhetünk benyomást a tanulók előzetes ismereteiről, érzelmeikről
és vélekedéseikről a témakörrel kapcsolatban? Milyen mélységben érdemes
erről tájékozódnunk?
Milyen
mozzanatok tehetik érdekessé a témát a konkrét tanulócsoport számára? Milyen
kérdések, dilemmák, feladattípusok lehetnek motiválók a számukra?
Mi
teremtheti meg a csoportban azt a bizalmi légkört, amely lehetővé teszi,
hogy mindenki őszintén beszéljen? Miként ösztönözhető a személyes élmények és
gondolatok megosztása?
Milyen
konkrét példákkal, történetekkel érdemes megidézni a vizsgált helyzetet,
illetve eseményt ahhoz, hogy a diákok bele tudják élni magukat a korszakba?
Milyen
feladatok és tevékenységek alkalmasak arra, hogy a tanulók aktívan vegyenek részt a
témához kapcsolódó tanulási folyamatban?
Hogyan
vonható be a megismerési folyamatba a családi emlékezet? Miként
illeszthetők egymás mellé a korszakra vonatkozó történeti dokumentumok és a
személyes visszaemlékezések elemei?
Hogyan
tudják összekapcsolni magukban a gyerekek az újonnan megismert információkat és
a témával kapcsolatos tudásuk korábbi elemeit? Miként segíthetjük elő az
információk hálójának kialakulását?
Hogy
érdemes beszélgetni a következő kérdésekről: Hol végződik a jelen és hol
kezdődik a történelem? Miként válnak a jelen eseményei tankönyvi leckévé?
Gondolkodjunk közösen és segítsük egymást!
A
bemutatott honlapon található nagy mennyiségű forrás mellett egyelőre még csak két
tüntetés (az 1988. május 27-i és szeptember 12-ei demonstráció) esetében
találhatók olyan kérdések, illetve kreatív feladatok, amelyek ötleteket és
segítséget kínálnak az adott esemény mélyebb megismeréséhez, illetve a források
feldolgozáshoz. Ezeket Miklósi László állította össze, aki személyesen is
részese volt az egykori eseménynek.
Ilyen
és hasonló kiegészítések megosztásával nagymértékben tudnánk segíteni egymást.
Akár jelen voltunk az eseményen, akár a média közvetítésével értesültünk róla
vagy csupán érdeklődünk iránta, és fontosnak tarjuk, hogy tanítványaink is
tudjanak róla.
A
Történelemtanárok Egylete szívesen fogad a feldolgozást segítő kérdéseket és
feladatötleteket. Ezeket – szerkesztést és formai egységesítést követően –, az
adott kolléga nevének feltüntetése mellett adjuk közre a honlapon.
[1] A cikk megírása óta bővült a tárgyalt témák száma, így értelemszerűen módosultak egyes számszerű adatok.