Egész
napos tanítási rend a PISA miatt?
(Forrás: HVG)
Elképzelhetőnek nevezte az osztrák oktatási miniszter,
hogy Ausztriában is egész napos – 9 órától 17 óráig tartó – tanítási
rendet vezessenek be az iskolákban. Elisabeth Gehrer azt követően
foglalt állást a tanrend változtatását célzó kezdeményezéssel
kapcsolatban, hogy Ausztriában heves reakciókat váltott ki a
PISA-felmérés, amely megállapította, hogy az osztrák diákok tudásszintje
jóval alacsonyabb nemzetközi összehasonlításban, mint néhány évvel
ezelőtt.
Február közepén „oktatási csúcsot” is tartanak Ausztriában,
hogy intézkedéseket hozhassanak a tanulási eredmények javítása
érdekében. A társadalmi vita keretében már javaslatként hangzott el,
hogy például az általános iskolák megkezdése előtt egyéves kötelező
óvodai „képzést” vezessenek be, mindenekelőtt a német nyelvismeret
magasabb szintű elsajátítása érdekében, valamint módosítsák a napi
tanrendet úgy, hogy a diákok reggel 9-től 17 óráig tartózkodjanak az
iskolákban.
A bécsi sajtóban még
nemzetközi összehasonlítás is megjelent egyes országok oktatási
rendjének a napi időbeosztásáról. Ebből kiderül, hogy Európában a reggel
7 és 10 óra közötti időszakban kezdődik a tanítás az iskolákban.
Csehországban 7 és 8 óra, Ausztriában 7 és 8.30, Németországban 7.30 és
8.30, Nagy-Britanniában és Franciaországban 9-kor, míg például
Spanyolországban 9 és 10 óra között csöngetnek be.
Az iskolában eltöltött órák számát szeretnék
meghosszabbítani azok, akik szerint Európában egyre általánosabbá válik
az egész napos iskolai elfoglaltság, még akkor is, ha délután nincsenek
tanórák, csak szervezett keretek között töltik el szabadidejük egy
részét a diákok, illetve a tananyagot gyakorolják, feladataikat készítik
el.
Az osztrák szülői szervezetek
szövetségének képviselője sajtónyilatkozatában óvatosan fogalmazott az
egész napos tanítási rend lehetőségével kapcsolatban. Elismerte, hogy a
szülők is időnként szívesebben vennék a tanítás minél későbbi kezdését,
ám az egész napos tanítási rendet csak ott tartanák elfogadhatónak, ahol
a megfelelő körülmények, park vagy sportlétesítmény áll rendelkezésre.
Mint fogalmazott, a relitások alapján maradva ez azonban gyakran
hiányzik az iskolákból.