• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A tévéújságból felvételiznek a nyolcadikosok
2005. február 2. szerda, 0:00

A
középiskolai felvételi magyar nyelvi részében a tévéújság értelmezésével
kapcsolatos kérdésekre kell válaszolniuk a diákoknak.
(Forrás:
[origo], Index)

A mellékelt
tévéműsor alapján kell például megtalálni a programajánlót és
kiválasztani azt a sorozatot, amelyikről lehet tudni, hogy összesen hány
részes. 
 
A tévéműsor értelmezésével indul a középiskolába felvételiző
diákok magyar nyelvi tesztje. Az Oktatási Minisztérium honlapjáról
elérhető feladatsor szerint a mellékelt tévéműsor segítségével kellett
kiválasztani a diákoknak, hogy melyik sorozatról lehet tudni, hogy
összesen hány részes, milyen műsor megy egy megadott másikkal
párhuzamosan, illetve hogy melyik műsor programajánló. A tesztsor első
blokkja foglalkozik a tv-műsorokkal, ezen belül öt kérdésre kellett
válaszolniuk a nyolcadikos diákoknak.


A második blokkban egy vers értelmezését kérik a
felvételizőktől, később rokon értelmű szavakat, szólásokat kell írni,
majd az utolsó – tizedik – feladat az, hogy írjanak 10-15 mondatos
fogalmazást „A jó szó orvosság”, vagy „Meglepetés ért” témában.


A tesztsorozat összeállításáért
felelős Sulinova Kht. vezetője egyelőre nem akar a felvételivel
kapcsolatos szakmai kérdésekre válaszolni, ugyanis a középiskolai
felvételi még jelenleg is tart. „Két nappal a felvételi második
fordulója előtt erről nem nyilatkozom” – mondta az [origo]-nak
Vidákovics Tibor, aki azt is hozzátette: nem ért egyet azzal a
rendelettel, mely kimondja, hogy a felvételi első napján közzé kell
tenni a tesztsorozatot, szerinte erre csak a felvételi befejezése után
kerülhetne sor.


Sípos János,
közoktatási államtitkár elmondta, hogy az oktatáspolitika két fontos
eleme a szövegértés fejlesztése, és az, hogy az iskolában tanultakat a
diákok a gyakorlatban is tudják alkalmazni. Az államtitkár szerint a
felvételi feladat ezt a két célt szolgálja. „Tévé és műsorújság szinte
minden családban van. Ebben a feladatban egy hétköznapi helyzetben kell
használni az iskolában tanultakat” –
mondta.



Kifogásolja a Fidesz kulturális tagozata a
központi középiskolai felvételik magyar nyelvi tesztjét, amelyben
televíziós csatornák napi műsortervét kellett értelmezniük a tanulóknak.


„2005. január 28-29-én sok tízezer
tizennégy éves kisdiák írta meg a központi gimnáziumi felvételi
dolgozatot. A magyar nyelvi feladatlap a kiemelt első helyen azt kérte a
gyerekektől, hogy televíziós csatornák napi műsortervét értelmezzék
több szempontból. Ezt az első látásra ártatlannak tűnő nyelvi tesztet a
leghatározottabban el kell ítélnünk annak kódolt üzenete miatt” –
tartalmazza a tagozat közleménye.


A
tagozat képviselői azt kérdezik a feladatsorokat összeállító
pedagógusoktól: tudják-e, hogy milyen ártalmas a gyermekekre a napi 3-5
órás televízió-nézés, valamint végiggondolták-e, hogy a feladat a rajta
szereplő minisztériumi jóváhagyás erejénél fogva azt sugallja, hogy
teljességgel rendjén való, helyeselhető, ha egy 13-14 éves gyerek,
játék, tanulás, sportolás helyett televíziós műsorok böngészésével és
nézésével tölti az idejét?


„Vajon
nem találhattak volna a magyar szép- vagy szakirodalom, értékes
publicisztika gazdag kincsestárában olyan – esetleg adaptált – szöveget,
amely egyaránt alkalmas az értő olvasás, a lényeglátás és az
összehasonlítás képességének vizsgálatára, és tartalmával pozitív nevelő
hatást gyakorol az olvasóra?” – kérdezik.


A Fidesz kulturális tagozata tiltakozik „az Oktatási
Minisztérium ilyen és ehhez hasonló, bújtatottan agitatív, romboló
intézkedései ellen” és felszólítja az illetékeseket, hogy a soron
következő vizsgakérdések – így az érettségi vizsga feladatainak –
összeállításakor „a nemzeti kultúrkincsünknek azokat az elemeit
használják, amelyek a hatályos tantervekben szerepelnek”.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

1956 a tankönyvekben (Fehérvárcsurgó)

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017