A
középiskolai felvételi magyar nyelvi részében a tévéújság értelmezésével
kapcsolatos kérdésekre kell válaszolniuk a diákoknak.
(Forrás:
[origo], Index)
A mellékelt
tévéműsor alapján kell például megtalálni a programajánlót és
kiválasztani azt a sorozatot, amelyikről lehet tudni, hogy összesen hány
részes. A tévéműsor értelmezésével indul a középiskolába felvételiző
diákok magyar nyelvi tesztje. Az Oktatási Minisztérium honlapjáról
elérhető feladatsor szerint a mellékelt tévéműsor segítségével kellett
kiválasztani a diákoknak, hogy melyik sorozatról lehet tudni, hogy
összesen hány részes, milyen műsor megy egy megadott másikkal
párhuzamosan, illetve hogy melyik műsor programajánló. A tesztsor első
blokkja foglalkozik a tv-műsorokkal, ezen belül öt kérdésre kellett
válaszolniuk a nyolcadikos diákoknak.
A második blokkban egy vers értelmezését kérik a
felvételizőktől, később rokon értelmű szavakat, szólásokat kell írni,
majd az utolsó – tizedik – feladat az, hogy írjanak 10-15 mondatos
fogalmazást „A jó szó orvosság”, vagy „Meglepetés ért” témában.
A tesztsorozat összeállításáért
felelős Sulinova Kht. vezetője egyelőre nem akar a felvételivel
kapcsolatos szakmai kérdésekre válaszolni, ugyanis a középiskolai
felvételi még jelenleg is tart. „Két nappal a felvételi második
fordulója előtt erről nem nyilatkozom” – mondta az [origo]-nak
Vidákovics Tibor, aki azt is hozzátette: nem ért egyet azzal a
rendelettel, mely kimondja, hogy a felvételi első napján közzé kell
tenni a tesztsorozatot, szerinte erre csak a felvételi befejezése után
kerülhetne sor.
Sípos János,
közoktatási államtitkár elmondta, hogy az oktatáspolitika két fontos
eleme a szövegértés fejlesztése, és az, hogy az iskolában tanultakat a
diákok a gyakorlatban is tudják alkalmazni. Az államtitkár szerint a
felvételi feladat ezt a két célt szolgálja. „Tévé és műsorújság szinte
minden családban van. Ebben a feladatban egy hétköznapi helyzetben kell
használni az iskolában tanultakat” –
mondta.
Kifogásolja a Fidesz kulturális tagozata a
központi középiskolai felvételik magyar nyelvi tesztjét, amelyben
televíziós csatornák napi műsortervét kellett értelmezniük a tanulóknak.
„2005. január 28-29-én sok tízezer
tizennégy éves kisdiák írta meg a központi gimnáziumi felvételi
dolgozatot. A magyar nyelvi feladatlap a kiemelt első helyen azt kérte a
gyerekektől, hogy televíziós csatornák napi műsortervét értelmezzék
több szempontból. Ezt az első látásra ártatlannak tűnő nyelvi tesztet a
leghatározottabban el kell ítélnünk annak kódolt üzenete miatt” –
tartalmazza a tagozat közleménye.
A
tagozat képviselői azt kérdezik a feladatsorokat összeállító
pedagógusoktól: tudják-e, hogy milyen ártalmas a gyermekekre a napi 3-5
órás televízió-nézés, valamint végiggondolták-e, hogy a feladat a rajta
szereplő minisztériumi jóváhagyás erejénél fogva azt sugallja, hogy
teljességgel rendjén való, helyeselhető, ha egy 13-14 éves gyerek,
játék, tanulás, sportolás helyett televíziós műsorok böngészésével és
nézésével tölti az idejét?
„Vajon
nem találhattak volna a magyar szép- vagy szakirodalom, értékes
publicisztika gazdag kincsestárában olyan – esetleg adaptált – szöveget,
amely egyaránt alkalmas az értő olvasás, a lényeglátás és az
összehasonlítás képességének vizsgálatára, és tartalmával pozitív nevelő
hatást gyakorol az olvasóra?” – kérdezik.
A Fidesz kulturális tagozata tiltakozik „az Oktatási
Minisztérium ilyen és ehhez hasonló, bújtatottan agitatív, romboló
intézkedései ellen” és felszólítja az illetékeseket, hogy a soron
következő vizsgakérdések – így az érettségi vizsga feladatainak –
összeállításakor „a nemzeti kultúrkincsünknek azokat az elemeit
használják, amelyek a hatályos tantervekben szerepelnek”.