Tizenhat
éve valaki letett egy tortát a folyosóra – az Alternatív Közgazdasági
Gimnáziumban azóta ünneplik a születésnapot.
(Forrás:
Népszabadság)
Hatalmas zaj,
rohangálás, kissé kaotikus állapot. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium
születésnapi buliján nehéz volt megállapítani, ki a diák és a ki a
pedagógus – mindenki jelmezt viselt. A falakat, a mennyezetet a gyerekek
alkotásai díszítik. Rajzok, festmények, szobrok
mindenfelé.
Felnőtt éveit tapossa az
Alternatív Közgazdasági Gimnázium: az intézmény a minap ünnepelte
tizenkilencedik születésnapját. A jeles nap eseményeit a mindenkori
tizenkettedikesek szervezik. Idén minden csibe (évfolyamokon belül
kialakított, 9-13 tagú csoport) egy-egy témához kapcsolódó jelmezt
öltött, és az aulában kialakított színpadon elő is adták
műsorukat.
A hetedikesek között
akadtak, akik a Hair című musicalt elevenítették meg korhű jelmezekben, a
jól ismert zene hangjaival. Egyikük félmeztelenül, napszemüvegben,
hátára szemceruzával írt peace and love felirattal hirdeti a megbékélést
és az elfogadást. Másikuk rabbinak öltözött, de van terepszínű ruhás,
fekete bakancsos katona is. Az előadásokban természetesen a tanárok is
részt vesznek, a zsűri pontozza a látottakat.
Az előadások után a hetedikesek avatása következik: az
általuk korábban kiválasztott felsőbb évfolyamra járó pólót és kitűzőt
ad rájuk, így válnak az AKG teljes jogú iskolapolgáraivá. A hatalmas
torta után tombola következik: a főnyeremények a tanárok személyes
tárgyai közül kerülnek ki.
– Amit
1987-ben pedagógiai programként megfogalmaztunk, az ma már teória is –
mondja Horn György, az AKG vezetője. – Egyre alternatívabbak vagyunk,
normarendszerünk alapja a szülői ház és az iskola kapcsolata. Fontos az
érettségi kimenetele, de a folyamatra, a hétköznapokra koncentrálunk. A
kezdetek óta a kooperáció- és a kompetencia-alapú, személyiség-központú
nevelés az alapelvünk. Bár ezt eleinte meg sem fogalmaztuk, de az első
perctől ez szabja meg az itt folyó munka kereteit.
Mindenben a gyerekek igényeihez igazodunk.
Délutánonként művészeti alkotócsoportokra járnak a diákok:
kézműves-foglalkozások, színház, dráma-, média- és fotókör működik. Öt
számítógéptermünk és a különféle laborok mellett a stúdiók és
színházterem remek lehetőséget teremt ezekre a
foglalatosságokra.
Azt szeretnénk,
hogy az idejáróknak örömteli hat évük legyen. Ne csak az életre
készüljenek diákéveikben, hanem éljenek – hangzik a mottó. – Ezért is
ebihal a szimbólumunk. Nincs házirend és hierarchia. Olyan szellemi és
kulturális környezetet nyújtunk, ahol a gyerekek jól érzik magukat. A
hagyományoknak nagy szerepük van, de központi ünnepélyt nem rendezünk.
Ha valamelyik évfolyam megemlékezést szervez bármilyen alkalomra, akkor
ünnepelünk.
A születésnap is úgy
kezdődött, hogy az egyik kupac (tanulási csoport) 16 évvel ezelőtt
letett egy tortát a folyosóra, rajta egy szál gyertyával. A következő
években elhívták a már végzetteket is, és mára igazi ünnepély lett
belőle.
A kupacok epochális
rendszerben tanulnak, négy témahét van egy évben, és háromhetente írnak
epochazárót. Tizedikben önálló vállalkozást kell létrehozniuk és
működtetniük. Ennek alapjait az együttéléstan tantárgy keretében
sajátítják el. Két év múlva bevezetjük a mostani kilencedikeseknél a
nyelvi évet. Ekkor az angol mellé fel kell venniük egy második idegen
nyelvet is, amit heti húsz órában tanulnak majd. Felsőfokú tanfolyamaink
is működnek a 13. és 14. évfolyamban, ami újságírói, jogi és
pr-asszisztensi, multimédia- tervező végzettséget ad. Hozzánk általában
nagy tanulási motivációval érkeznek a diákok, s mi igyekszünk ezt nem
elvenni tőlük. Azt gondolom, ha egy iskola nem árt, az már jó – vallja
Horn György.
– Itt nem elsősorban a
lexikális tudás számít. Elmondhatom a véleményemet, a gondolataimat az
órákon és az epochazárón is – mondja Gergő, aki a kilencedik évfolyam
Krix kupacába jár. – Filmeket is nézünk, sokat beszélgetünk, így sokkal
jobban megmarad az információ. A természettudomány tantárgyban együtt
tanuljuk a fizikát, a kémiát, a biológiát és a földrajzot, és ez nagyon
jó. Igaz, el is lehet veszni, és ha valaki nem akar tanulni,
elüldögélhet itt évekig, de ennek nem sok értelme van. Ez a suli
önállóságra és együttműködésre nevel.
Mivel megnőtt az érdeklődés a művészetek iránt, az
Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban szeptembertől újra lesz
négyosztályos képzés a meglévő hat évfolyamos mellett. Egy művészeti
osztály indul, ahol a végzősök díszlet- és jelmeztervező vagy
alkalmazott fotográfus végzettséget kapnak majd az érettségi
mellé.
Az iskola 1999 óta
költségtérítéses formában működik, ez diákonként 25-65 ezer forint
kiadást jelent havonta a családoknak. Azért ilyen széles a skála, mert a
rászorulók többféle kedvezményt is kapnak.