• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A tanárképzés új formája
2006. október 3. kedd, 0:00

Előfordulhat,
hogy valaki régi reflexből a tanárszakokat az alapszakok között keresi.
Nem fogja találni, ugyanis a képzési rendszer átalakulása következtében
a pedagógusképzést új alapokra helyezték.
(Forrás:
origo)

Korábban ha valaki tanár
szeretett volna lenni, érettségi után felvételizett egy tanári képzésre,
mely párhozamosan, egyetemi és főiskolai szinten is létezett. Ha
felvették, 3-5 év után megkapta tanárdiplomáját és elkezdhetett oktatni
(általános vagy középiskolában, az egyetemi tanításhoz további képzésre
volt szükség). Ma ez már nincs így.


A bolognai átalakulás leglátványosabban talán a
pedagógusképzést érintette. Senki sem válhat ugyanis egy alapszak
(bachelor) elvégzése után tanárrá. A közoktatás 5-12 évfolyamán való
oktatásra feljogosító tanári képesítés a második ciklusban, a
mesterszakokon szerezhető.


Tanári
szakképzettség az új rendszerben úgy szerezhető, hogy a diák felvételt
nyer a képzési terület szerinti BA/BSc képzésre, ahol a szakterületi
alapozásra kerül sor. A hallgató az első képzési ciklus második felében
dönthet arról, hogy tanulmányait később tanári mesterszakon kívánja-e
folytatni. Ebben az esetben a tanári szakképzettség megszerzésére
törekvő hallgatóknak az őket orientáló, szűrő, pedagógiai, pszichológiai
tanulmányokat is fel kell venniük.


Ugyanakkor a valódi tanárképzés a mesterképzési
(MSc/MA) szinten zajlik, amely a többitől eltérően 5 féléves és ahova az
alapképzések sikeres hallgatói felvételizhetnek. De nézzünk csak egy
konkrét példát!


Tegyük fel, hogy
valaki matematika-fizika szakos tanár akar lenni. Az a matematikát
jobban szereti, ezért matematika alapszakra jelentkezik. A tanári
pályára a második évfolyamban indul a felkészülés: ekkor kell felvenni
pedagógiai-pszichológia tárgyakat alkotó modult és a fizika tanári 50
kredites tantárgyi modult. A három éves alapképzés végén az illető kap
egy matematika BSc diplomát, viszont matematika-fizika
szakiránnyal.


Ilyenkor az ember még
természetesen dönthet úgy, hogy letesz a tanári álmokról és inkább kilép
a munkaerőpiacra, de tanárként még nem állhat munkába. Ahhoz
mesterszakra kell felvételizni. Itt már a választott két szak szakmai
tárgyait, a tanári mesterség elemeit kell tanulni, és a tervek szerint
fél éves gyakorlati képzés után lehet megszerezni a tanári diplomát. A
mesterképzések kidolgozása jelenleg is zajlik, így a tanárképzés pontos
részleteit csak később ismerhetjük meg.


A változások nem vonatkoznak a tanítóképzésre. Ez a
képzés ezután is négyéves alapképzést jelent, de az itt kapott
alapszakos (BA) diplomával rögtön el lehet helyezkedni az általános
iskolákban.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

1956 a tankönyvekben (Fehérvárcsurgó)

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017