A
következő fél évben az iskolabezárások, -összevonások következményeként
tanárok százai kerülhetnek utcára.
(Forrás: Jobpilot.hu)
Merre kínálkozik nekik karrierlehetőség a
versenyszférában? A telefonos ügyfélszolgálatos, az értékesítő pozíció
nem vonzó a többségnek, a rendszergazda, a HR-es, és a logisztikus
viszont annál inkább. A közeljövőben tervezett, 20-22 oktatási
intézményt érintő középiskola-összevonások miatt több száz pedagógus
kényszerülhet pályamódosításra, eddigi szakterülete újragondolására. Ám a
szakemberek úgy látják: nem reménytelen a helyzet, ha képesek
felzárkózni a versenyszféra elvárásaihoz.
Katona Izabella, a Human Matrix személyzeti tanácsadó
cég ügyvezető igazgatója úgy látja: a nyelvet, informatikát,
reáltárgyakat oktatóknak zökkenőmentesebb lesz a váltás, mint a
semmilyen idegen nyelven nem kommunikáló, humán – például magyar,
földrajz, történelem – szakos tanároknak. „A jelenlegi munkaerőkínálat
70 százalékát a hazai kis-és középvállalkozások szívják fel: ám ezek
mérete, a rendelkezésre álló anyagi keretek miatt csak keveseknek tudnak
munkahelyet biztosítani. A tömeges elhelyezkedés lehetőségét csak a
multik garantálják: ám ezeknél nyelvtudás hiányában próbálkozni sem
érdemes” – teszi hozzá.
Az sem
mellékes szempont, milyen szinten beszélik a nyelvtanárok a korábban
csak az iskola falai között oktatott idegen nyelveket. „A középiskolai
nyelvoktatás és az üzleti kommunikáció teljesen eltérő attitűdöt
igényel: míg előbbiben az alapszókincs, a nyelvtani szerkezetek,
utóbbiban az érvelés, a tárgyalás, a gyors helyzetkezelés és a
beszédcentrikusság játsszák a főszerepet. A katedráról versenyszférába
átigazoló pedagógusoknak ezért nem árt felfrissíteni, a céges világ
követelményeihez igazítani tudásszintjüket”, jegyzi meg a személyzeti
szakember.
A nyelvtanároknak, vagy
az idegen nyelvet /nyelveket beszélőknek kis szerencsével járható út
lehet a személyügyi pozíciók megpályázása, de a logisztika, az
ügyfélszolgálat területén is vannak lehetőségeik. A nyelvi
diplomák palettáján egyébként továbbra is az angol szak és az unióban
beszélt nyelvek valamelyike – például a német és a francia a
munkáltatók favoritjai.
„A
technikatanárok számára a termelés különböző területein nyílhat meg az
út, míg a korábban informatikát oktatók – szükség esetén megfelelő
szakmai továbbképzések, vagy a majdani munkáltató biztosította céges
tréningek segítségével rendszergazdaként építhetik tovább
karrierjüket.”
Béres Gábor, a Human
Consulting vezető tanácsadója ugyancsak úgy látja: a harmincas éveik
elején járó, magas szintű idegennyelv-tudás birtokában lévő pedagógusok
igen jó esélyekkel indulhatnak az újra elhelyezkedők mezőnyében: már
csak a versenyszférában támasztott követelményekkel – az
eredményorientáltsággal, az új ismeretekre való nyitottsággal – kell
megbarátkozniuk. Számukra a HR világában is új utak nyílhatnak. A
call-centerek, telefonos ügyfélszolgálatos pozíciói a tanári diplomával
rendelkezők számára is elérhetőek. Ám a szakember attól tart: a fenti
álláslehetőségek kevés intellektuális kihívást tartogathatnak a
pedagógusoknak – ezeket a többség inkább egzisztenciális megfontolásból
választaná.
Gyakran felmerül a tanár
végzettségűek pályamódosítási alternatívájaként az értékesítés. Sokan
úgy látják: az emberi kapcsolattartásban szerzett rutinnal, edzett
stressztűrő képességgel, jó kommunikációs készséggel kézenfekvő lehet a
sales területére váltani. Ám a válasz nem ennyire egyértelmű. „A számos
helyen kizárólag jutalékos rendszerben, vagy csekély alapfizetéssel,
vállalkozóként végzendő munka kényszere rosszul érintheti a váltásra
kényszerülőket” – teszi hozzá Katona Izabella.