Sajtótájékoztatót
tartott az Országos Köznevelési Tanács
(Forrás:
Népszabadság)
Újra kell gondolni és a
jövő szükségleteihez, illetve a nemzetközi trendekhez kell igazítani a
hazai közoktatást – állítják az Országos Köznevelési Tanács tagjai. Az
utóbbi évek nemzetközi és hazai felmérései ugyanis a magyar diákok romló
teljesítményét jelzik. Mind a nemzetközi,
mind a hazai vizsgálatok eredményei romló tendenciákat mutatnak a hazai
oktatásügyben – hangzott el az Országos Köznevelési Tanács (OKNT)
tegnapi sajtótájékoztatóján. A szakmai testület az OECD-országok körében
készült PISA-felmérés, az 5. és 9. évfolyamon végzett országos
teljesítménymérések, illetve a szakiskolák 9.–10. évfolyamait érintő
vizsgálatok eredményeit vitatta meg.
Különösen tragikus a helyzet a szakiskolákban, ahol a
9. évfolyamon az 1998/99-es tanév 48 százalékáról 51 százalékra
emelkedett a bukások aránya, ezen belül is 28 százalékról 35 százalékra a
több tárgyból bukottak aránya. Az OKNT ezért még ebben az évben át
kívánja tekinteni az iskolarendszerű szakoktatást – közölte Loránd
Ferenc. A testület elnöke beszélt a PISA-felmérés eredményeiről is, mely
szerint a magyar diákok olvasás-szövegértési teljesítménye elmarad az
OECD-országok átlagától. A magyar tanulók természettudományos
teljesítménye éppen elérte az OECD-átlagot, matematikai teljesítménye
viszont szintén elmaradt az átlagtól. Ez eddig egyetlen korábbi
felmérésben sem fordult elő.
Az OKNT
ezért felhívja a figyelmet a tanulás alapját képező olvasás-szövegértés
szerepére, valamint azt javasolja az oktatási kormányzatnak: sürgősen
kezdje meg a természettudomány- és a matematikatanítás
modernizációját.
Az OKNT elnöke
szerint különösen aggasztó a PISA-felmérés azon megállapítása, mely
szerint a tanulók iskolai teljesítményét Magyarországon nagymértékben
meghatározzák a szociális körülmények, a családi háttér, illetve az
iskolatípus. Ez az összefüggés hazánk esetében a harmadik legerősebb a
vizsgált 31 ország között.
A
fentiekért a közoktatás szféráján kívül eső tényezők is felelősek, ezért
az OKNT tagjai szerint csak egy olyan kormányzati ciklusokon átívelő,
komplex rendszerben végiggondolt intézkedés-csomag vezethet eredményre,
melyben helyet kap többek között a családpolitika, a gyermekvédelem vagy
az egészségügy is.
Pedagógiai biztos
kinevezését kezdeményezik valamennyi iskolába az oktatási miniszternél a
szülői szervezetek – áll Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos
Egyesülete elnökének közleményében. Véleménye szerint a kiemelt
bérezésű, megfelelő jogosítvánnyal rendelkező pedagógusok hatást
tudnának gyakorolni a nevelőtestület tagjaira.