A
Sulinet program végeztével csökkent az olcsó PC-k ára, nem változott
viszont a drágábbaké. A kereskedők szerint az eladásokat most nem az
asztali, hanem a hordozható gépek generálják.
(Forrás:
SG)
Érezhetően erős forgalmi űr
támadt a számítástechnikai piacon, amikor megszűnt a Sulinet program, de
– talán meglepő módon – nem „rogyott össze” a szegmens. A lapunk által
megkérdezett kereskedők zöme fenntartja korábbi állítását, miszerint
idén márciusban megfelelőnek mondható a személyi számítógépek forgalma. A
Sulinet idején nagyjából 89 milliárd forint áramlott a
számítástechnikai piacra, ami előre kalkulálható, könnyen jött
árbevételhez juttatta a programban részt vevő gyártókat. Ennek kiesése
érezhetően nagyobb „marketingkreativitásra” ösztönzi az importőröket és
gyártókat. A program nemcsak a lakossági piaci igényeket növelte, hanem a
kis- és mikrovállalkozások számítástechnikai „éhségét” is
fokozta.
A program kifutása után a
kereskedők szerint elsősorban a konfigurációk ára esett vissza. Az
árcsökkenés nyomán pedig a háztartások és vállalkozások egyaránt
előrehozzák vásárlásaikat. Elsősorban az úgynevezett első áras
termékeknél történt látványos áresés, ami azt jelenti, hogy az egyszerű
konfigurációkhoz nagyjából 20 ezer forinttal kevesebbért lehet
hozzájutni. (A Sulinet programban többnyire erősebb, az adminisztrációs
munkánál összetettebb folyamatokra is alkalmas gépeket kínáltak.) Az
árcsökkenés az olcsóbb gépeknél százalékban jelentős, de a teljes piaci
átlagot tekintve szinte elenyésző, hiszen a drágább szegmensben alig
változtak az árak – állítják a kereskedők.
Miközben kevés magas műszaki tartalmú gépet adtak el,
annál több laptop fogyott. Idén valószínűleg a teljes
számítógép-forgalmat a mobil gépek uralják, hiszen ahogy növekszik az
igény irántuk, a gyártók hajlamosak egyre alacsonyabb áron adni, így
tágítva a vevői kört. A laptop esetében a vásárlók számára vonzó lehet,
hogy a termék ára a bűvös 200 ezer forint alá ment. Ráadásul – az egyre
több helyen elérhető vezeték nélküli internetnek köszönhetően – ez az
eszköz státusszimbólummá vált a diákok körében is. A kereskedők szerint
tehát a laptoppiac idén – a szűkülő fizetőképes kereslet ellenére is –
növekedhet.
A PC-piacon azonban
gondok lehetnek: az év második felében valóban érzékelhetővé válhat a
Sulinet program kifutásának hatása, ami valószínűleg a kiegészítők és az
eszközök piacának malmára hajtja a vizet. A viszonteladóktól kapott
visszajelzés szerint januárban jelentős forgalom volt a
számítástechnikai piacon, jellemzően a laptopoknál – erősítette meg a
kereskedők véleményét Damján Tamás, a Dell Magyarország country
managere. Elmondása szerint februárban volt némi visszaesés – amiből a
Dell kimaradt, mert januárban marketingkommunikációval erősítettek. A
cég kevésbé vett részt a Sulinetben, de Damján szerint is komoly
előrehozott vásárlást generált a program, amelynek megszűnése idén
forgalomkiesést okozhat.