A tankönyvekbe betüremkedő aktuálpolitikáról, és a szitokszóvá vált migránsozásról is szó esik
Hogyan használja fel Magyarország az állami tankönyveket arra, hogy átformálja polgárai nézeteit? – ezzel a címmel közölt vezető anyagot honlapján a CNN pénteken. Azt írják: aki átlapozza a középiskolás történelemkönyvet, annak nem marad kétsége afelől, hogy mit gondol a kormány a bevándorlásról. (…)
A cikkben megszólaló Kovács Zoltán, nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár a korábbi finanszírozási elégtelenségekkel indokolta, hogy a helyi önkormányzatoktól az államhoz kerültek a közoktatási intézmények. A kormány kritikusai szerint azonban keresztes háborút folytat a kormány, amelyben az oktatási rendszert keresztény és nacionalista nézetek alapján újítják meg.
A megszólaltatott szakértők szerint Orbán Viktor politikája már az előtt mély hatással van a gyerekekre, hogy egyetemre kerülnének. A Történelemtanárok Egyletének elnöke, Miklósi László a 14-15 éveseknek készült történelemkönyvet hozta példaként, amelyben Orbán azon beszéde szerepel, amely szerint Magyarország értékként tekint a homogenitásra. Miklósi szerint ez csupán napi politika, semmit nem árul el a bevándorlás hátteréről, csak azt, hogy a miniszterelnök mit gondol róla.
Miklósi szerint Orbán menekültellenes politikája az osztálytermekbe és a játszóterekre is beszivárog, a „migráns” szitokszónak számít a gyerekek körében. Ha a tanár kimondja azt a szót, hogy „zsidó”, „cigány” vagy „szlovák”, a diákok sokszor kuncognak rajta, és küzdelmet jelent a tanár számára, hogy ezeket a témákat semlegesen dolgozzák fel. Kovács a cikkben szereplő tanári aggályokat politikai véleménynek nevezte, hozzátéve, hogy a kormány a szakmai szervezetek kritikájára nyitott.
Megszólaltatta a CNN Károlyi Juli angoltanárt is, aki szerint a gyerekek nézeteit inkább az otthoni környezet határozza meg, mint a tankönyvek. Ha a szülők bedőlnek a kormánypropagandának, a gyerekek, főleg a kisebbek követik a példájukat – mondta. Egy 18 éves gimnazista, Blaskovics Ákos pedig arról beszélt: nem nagyon vette észre, hogy megváltozott volna a tankönyvek üzenete az elmúlt években, de azt gondolja, a kormány megpróbálja elérni, hogy az emberek a bevándorlásra fókuszáljanak fontosabb dolgok helyett, mint az oktatás, az egészségügy vagy a társadalmi problémák.