• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A kerettantervi állásfoglalás visszhangja
2012. október 27. szombat, 15:17

Folyamatosan figyeljük a különböző médiumokat, és gyűjtjük az állásfoglalással kapcsolatos anyagokat. Lent olvashatják a reakciókat.


Miért csak a szakiskolákban tanulhatnak a gyerekek Quimbyt? (HVG / Ivanyos Judit)

Az új kerettanterv bevezetése egyelőre sok zavart okoz: nem tudni például azt sem, milyen tankönyvekből fognak tanítani egyes évfolyamokon a pedagógusok. A tanároknak sok problémát okoz, hogy feszített határidő mellett kell kidolgozniuk a helyi tantervüket. A kormány drasztikusan csökkenti az informatika órák számát, miközben mindennap lesz testnevelés óra.

 


Miklósi László nyilatkozata az Infórádióban (.mp3 / 2,02 MB)

 


Vita az új kerettantervről ( mtv.hu – videó)

Alaptalan vádaknak nevezték a kerettantervet készítő szakértők, hogy a tervezet szűkíti a tanárok tanítási szabadságát.


Kaposi: Nem szűkül a tanárok szabadsága (Hirado.hu / Kossuth Rádió)

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója a Kossuth Rádióban arról is beszélt, hogy számos továbbképzés indul a tanároknak, mert több speciális ismeret is beépült a tantervbe. Az interjút letöltheti innen (.mp3 7,48 MB)


Aránytalan nemzeti érzés – etika tankönyv ideológiai alapon? (Vasárnapi Hírek / Szabó Kata)

Aki szóban vagy írásban a semlegességről beszél, az a valóság tudatos elferdítésén fáradozik – ez a hitvallása a jövő szeptembertől általános iskolákban is kötelezően tanítandó erkölcstantankönyv egyik szerzőjének. Korábbi tankönyveit már több kifogás is érte azok nyilvánvaló és egyoldalú politikai elfogultsága miatt. Miközben elkezdődött a pedagógusok felkészítése az erkölcstan oktatására, vita robbant ki az új kerettanterv ideológiai egysíkúsága miatt.


Fidesz-KDNP: cél a múlt, a jelen és a jövő uralása? (A morgás joga)

Hoffmann Rózsáék tantervet és történelmet alkotnak, a Történelemtanárok Egylete (TTE) pedig 13. pontos állásfoglalásban tiltakozik. És érveiket tanulmányozva nem fogható rájuk, csak kekeckednek „savanyú a szőlő” alapon.


Jobboldali történelemóra (Népszava / Molnár Richárd)

Szilárd ideológiai, de képlékeny jogi és szakmai alapokon áll a hazai oktatáspolitika. Miközben a diákok jövő szeptembertől választhatnak a hittan és az erkölcstan között, elegendő szaktanár híján információink szerint több iskola kénytelen lesz kizárólag hitoktatást indítani. A Történelemtanárok Egylete szerint pedig a történelem-kerettanterv egyoldalúan pozitívan mutatja be – az Orbán-kormány hivatkozási alapjául szolgáló – dualizmust és a Horthy-korszakot.


Hoffmannék átírták a történelmet (FN24)

A Történelemtanárok Egylete (TTE) elfogadhatatlannak tartja a kerettantervet.


TTE: elfogadhatatlan a kerettantervi tervezet (MTI)

Budapest, 2012. október 25., csütörtök (MTI) – A Történelemtanárok Egylete (TTE) szerint néhány pozitív vonása ellenére a kerettantervi tervezet szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, történelemszemlélete avítt, ezért azt elfogadhatatlannak tartják.

Mint honlapjukon csütörtökön közzétett állásfoglalásukban kifejtették: természetesen a történelem a nemzeti identitástudat kialakítását és megerősítését (is) szolgálja, azt ugyanakkor károsnak tartják, ha ennek „nacionalista túlhajtása” történik, márpedig a kerettantervben erre utaló jelek vannak. Példaként említik a nevelési-fejlesztési célok című részeket. Álláspontjuk szerint az anyag történelemszemlélete avítt, erősen túlzott a politikatörténet, alig jelenik meg az életmód, egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz. Kitértek arra is: az sem egyértelmű mi a követelmény, és kérdéses, hogy az érettségi vizsgára melyik tematika alapján lehet felkészülni. Az 5–8. osztályosok számára készült anyagban általában is felülreprezentált az értékrendhez kötődő példákban a nemzeti és honvédő tematika – folytatták kritikai észrevételeiket, megjegyezve: ugyanakkor hiányoznak a szabadságjogokra történő utalások.

Hasonló a helyzet véleményük szerint a középiskolai anyagokban. A dualizmus korának tárgyalásánál, bár szükségesnek tartják annak felismertetését, hogy a sajtó a negyedik hatalmi ággá vált, nem szerepel a századfordulón anakronisztikus nyílt választás, illetve a magas vagyoni cenzus – említettek egy másik problémát. Egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz.

A TTE ugyanakkor örömét fejezi ki, hogy a kerettanterv készítői elfogadták a Történelemtanárok Egylete, valamint a Történelemtanárok Országos Konferenciája több éve képviselt szakmai álláspontját, így a 8. és 12. évfolyam tananyaga az 1945. évtől kezdődik. Ebből adódóan a korábbi évfolyamok korszakhatárait is változtatni kellett. Helyeselik, hogy továbbra is kiemelten fontosnak tekintik a kompetenciafejlesztést. Gondot okoz azonban, hogy a forrásközpontúság és kompetenciafejlesztés nagyon időigényes, különösen akkor, ha problémás egy diákközösség szövegértési képessége. Úgy tűnik, a tervezet ezzel kevéssé számol, és emiatt fennáll annak a veszélye, hogy az ismeretek elsajátítása és átadása mellett nem marad elegendő idő a szintén előírt kompetenciafejlesztésre. Kiemelték: a Történelemtanárok Egylete a kerettanterv átdolgozása esetén kész az együttműködésre, s ennek részeként a fenti példákon túl további konkrét javaslatokat, észrevételeket tenni.


A Fidesz ellopná a múltunkat (Magyarinfo)

Október 23-án TGM arról beszélt, ha ellopják az igazságot az oktatásból, akkor majd alternatív tankönyveket fogunk írni, és abból tanítjuk a gyerekeinket. Hát akkor neki is kezdhetünk. Az új kerettanterv a rendszerváltásból kiírná a demokratikus ellenzéket, a történelemből az általános választójogot és még sok más ínyencséget.


Avítt, szakmaiatlan: kiakadtak a történelemtanárok a kerettanterven (HVG)

Elfogadhatatlannak tartja a Történelemtanárok Egyesülete a kerettanterv tervezetét, mert az szerintük inkonzisztens, szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, ezért elfogadhatatlan. A tananyagból szinte teljesen kimaradt az általános választójog, a korai szociáldemokrácia, a Horthy-korszak azonban egyértelműen pozitív színt kapott.


Elfogadhatatlan és avítt a kerettanterv a történelemtanárok szerint (Eduline)

A Történelemtanárok Egylete (TTE) szerint néhány pozitív vonása ellenére a kerettantervi tervezet szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, történelemszemlélete avítt, ezért azt elfogadhatatlannak tartják.


Kerettanterv: „nacionalista túlhajtásra” panaszkodnak a történelemtanárok (Mandiner)

A Történelemtanárok Egylete szerint vannak ugyan pozitív elemei is a kerettanterv tervezetének, ám az egyes esetekben vitatható állításokat tartalmaz, történelemszemlélete avítt ezért azt elfogadhatatlannak tartják.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Alkotmány és történelem

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017