Az új kerettanterv bevezetése egyelőre sok zavart okoz: nem tudni például azt sem, milyen tankönyvekből fognak tanítani egyes évfolyamokon a pedagógusok. A tanároknak sok problémát okoz, hogy feszített határidő mellett kell kidolgozniuk a helyi tantervüket. A kormány drasztikusan csökkenti az informatika órák számát, miközben mindennap lesz testnevelés óra.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója a Kossuth Rádióban arról is beszélt, hogy számos továbbképzés indul a tanároknak, mert több speciális ismeret is beépült a tantervbe. Az interjút letöltheti innen (.mp3 7,48 MB)
Aki szóban vagy írásban a semlegességről beszél, az a valóság tudatos elferdítésén fáradozik – ez a hitvallása a jövő szeptembertől általános iskolákban is kötelezően tanítandó erkölcstantankönyv egyik szerzőjének. Korábbi tankönyveit már több kifogás is érte azok nyilvánvaló és egyoldalú politikai elfogultsága miatt. Miközben elkezdődött a pedagógusok felkészítése az erkölcstan oktatására, vita robbant ki az új kerettanterv ideológiai egysíkúsága miatt.
Hoffmann Rózsáék tantervet és történelmet alkotnak, a Történelemtanárok Egylete (TTE) pedig 13. pontos állásfoglalásban tiltakozik. És érveiket tanulmányozva nem fogható rájuk, csak kekeckednek „savanyú a szőlő” alapon.
Szilárd ideológiai, de képlékeny jogi és szakmai alapokon áll a hazai oktatáspolitika. Miközben a diákok jövő szeptembertől választhatnak a hittan és az erkölcstan között, elegendő szaktanár híján információink szerint több iskola kénytelen lesz kizárólag hitoktatást indítani. A Történelemtanárok Egylete szerint pedig a történelem-kerettanterv egyoldalúan pozitívan mutatja be – az Orbán-kormány hivatkozási alapjául szolgáló – dualizmust és a Horthy-korszakot.
A Történelemtanárok Egylete (TTE) elfogadhatatlannak tartja a kerettantervet.
TTE: elfogadhatatlan a kerettantervi tervezet (MTI)
Budapest, 2012. október 25., csütörtök (MTI) – A Történelemtanárok Egylete (TTE) szerint néhány pozitív vonása ellenére a kerettantervi tervezet szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, történelemszemlélete avítt, ezért azt elfogadhatatlannak tartják.
Mint honlapjukon csütörtökön közzétett állásfoglalásukban kifejtették: természetesen a történelem a nemzeti identitástudat kialakítását és megerősítését (is) szolgálja, azt ugyanakkor károsnak tartják, ha ennek „nacionalista túlhajtása” történik, márpedig a kerettantervben erre utaló jelek vannak. Példaként említik a nevelési-fejlesztési célok című részeket. Álláspontjuk szerint az anyag történelemszemlélete avítt, erősen túlzott a politikatörténet, alig jelenik meg az életmód, egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz. Kitértek arra is: az sem egyértelmű mi a követelmény, és kérdéses, hogy az érettségi vizsgára melyik tematika alapján lehet felkészülni. Az 5–8. osztályosok számára készült anyagban általában is felülreprezentált az értékrendhez kötődő példákban a nemzeti és honvédő tematika – folytatták kritikai észrevételeiket, megjegyezve: ugyanakkor hiányoznak a szabadságjogokra történő utalások.
Hasonló a helyzet véleményük szerint a középiskolai anyagokban. A dualizmus korának tárgyalásánál, bár szükségesnek tartják annak felismertetését, hogy a sajtó a negyedik hatalmi ággá vált, nem szerepel a századfordulón anakronisztikus nyílt választás, illetve a magas vagyoni cenzus – említettek egy másik problémát. Egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz.
A TTE ugyanakkor örömét fejezi ki, hogy a kerettanterv készítői elfogadták a Történelemtanárok Egylete, valamint a Történelemtanárok Országos Konferenciája több éve képviselt szakmai álláspontját, így a 8. és 12. évfolyam tananyaga az 1945. évtől kezdődik. Ebből adódóan a korábbi évfolyamok korszakhatárait is változtatni kellett. Helyeselik, hogy továbbra is kiemelten fontosnak tekintik a kompetenciafejlesztést. Gondot okoz azonban, hogy a forrásközpontúság és kompetenciafejlesztés nagyon időigényes, különösen akkor, ha problémás egy diákközösség szövegértési képessége. Úgy tűnik, a tervezet ezzel kevéssé számol, és emiatt fennáll annak a veszélye, hogy az ismeretek elsajátítása és átadása mellett nem marad elegendő idő a szintén előírt kompetenciafejlesztésre. Kiemelték: a Történelemtanárok Egylete a kerettanterv átdolgozása esetén kész az együttműködésre, s ennek részeként a fenti példákon túl további konkrét javaslatokat, észrevételeket tenni.
Október 23-án TGM arról beszélt, ha ellopják az igazságot az oktatásból, akkor majd alternatív tankönyveket fogunk írni, és abból tanítjuk a gyerekeinket. Hát akkor neki is kezdhetünk. Az új kerettanterv a rendszerváltásból kiírná a demokratikus ellenzéket, a történelemből az általános választójogot és még sok más ínyencséget.
Elfogadhatatlannak tartja a Történelemtanárok Egyesülete a kerettanterv tervezetét, mert az szerintük inkonzisztens, szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, ezért elfogadhatatlan. A tananyagból szinte teljesen kimaradt az általános választójog, a korai szociáldemokrácia, a Horthy-korszak azonban egyértelműen pozitív színt kapott.
A Történelemtanárok Egylete (TTE) szerint néhány pozitív vonása ellenére a kerettantervi tervezet szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, történelemszemlélete avítt, ezért azt elfogadhatatlannak tartják.
A Történelemtanárok Egylete szerint vannak ugyan pozitív elemei is a kerettanterv tervezetének, ám az egyes esetekben vitatható állításokat tartalmaz, történelemszemlélete avítt ezért azt elfogadhatatlannak tartják.