A kerettantervek bevezetésének elhalasztását kérik
2012. december 5. szerda, 12:19
A tankönyves szakma köztestülete, a Tankönyves Vállalkozók Országos Testülete közgyűlési határozata alapján levélben kérte az emberi erőforrások minisztériumát, hogy egy évvel halassza el az új kerettantervek bevezetését.A testület egyetért a közoktatás megújítását célzó törekvésekkel, ám azon alapvetően jó és támogatandó célok, amelyek az új tantervek elkészítését megalapozták, félő, hogy elérhetetlenné válnak a 2013-as megvalósítás erőltetése esetén. (MTI / moderniskola.hu)
Alapvető elemei hiányoznak a törvényben foglaltak megvalósításának: nincsenek kihirdetve a kerettantervek, és még nem készült el a tankönyvvé nyilvánítás részletes szabályait meghatározó végrehajtási rendelet sem, mely szabályozza a tankönyvek kerettantervi átdolgozását.
A NAT és a kerettantervek jelentős mértékű csúszását nem lehet és nem szabad a tankönyvek elkészülésén behozni.
Mi mindennek kellene megtörténnie a (tervezettek szerint kitolt határidejű) tankönyvrendelésig hátralévő kb. 4 hónapban?
Kerettantervek megjelenése – tankönyvrendelet megjelenése (mely még egyeztetés előtt áll) – tankönyvek átdolgozása és beadása, illetve pályázati benyújtása – tankönyvek minősítése – jóváhagyott tankönyvek tankönyvjegyzékre kerülése – tankönyvek kigyártása – pedagógusok megismertetése az új tankönyvekkel – tankönyvrendelés.
Fenti folyamatból csak a tankönyvátdolgozás (-készítés) és -minősítés a most rendelkezésre álló teljes időkeret dupláját igényelte az eddigi években!
Figyelembe véve a tankönyvkészítés, illetve -átdolgozás szakmai szempontból megkerülhetetlen részfeladatait, az ezekhez minimálisan szükséges időt, hozzászámolva a gondos és alapos tankönyvminősítés időtartamát, továbbá kalkulálva azzal, hogy a felelős tankönyvválasztáshoz időt kell biztosítani a tankönyvek megismeréséhez a pedagógusoknak, és végezetül ki is kell gyártani a rendelt tankönyveket – lehetetlen az elképzelés tervezett ütem szerinti eredményes megvalósítása!
Nem ismertek a feladatokhoz rendelt határidők (mint ahogy pontosan maguk a feladatok sem), de az idő kritikus rövidsége miatt sajnos a legjobb szándék mellett is leginkább elsietett, felszínes megoldások születhetnek az elvárt új tananyagtartalmak terén és a szükségszerűen gyorsított tankönyvminősítés során, a kerettantervek 2013-as iskolai bevezetésében.
A rendelkezésre álló idő alatt lehetetlen felelős szakmai munkával átdolgozni a tankönyveket az új kerettanterveknek megfelelően. A tartós tankönyveket preferáló központi törekvés szempontjából különösen fontos lenne, hogy jól kiérlelt, megkérdőjelezhetetlen minőségű, tartalmában is időtálló tankönyvek készüljenek.
Az 1 évvel későbbi bevezetés alaposabb felkészülést tenne lehetővé mind a tankönyvesek, mind az iskolák számára.
A TVOT arra kéri az oktatásért felelős minisztert, hagyjon elegendő időt – hogy gyermekeink nyertesei, és ne áldozatai legyenek a közoktatás megújításának!