Óriási
érdeklődés mellett, nagy sikerrel rendezték meg a III. Országos
Interaktív tábla Konferenciát szombaton, Budapesten, a Kempelen Farkas
Hallgatói Információs Központ épületeiben – számolt be az Interaktív
Oktatástechnika Portál (www.iot.hu).
A várakozáson felüli részvételi arány még akkor is
kellemesen meglepett bennünket, ha ez várható volt az előzetes
jelentkezések alapján – mondta el Orgován Katalin, a rendezvényt immáron
harmadik éve szervező Műszaki Kiadó ügyvezető
igazgatója.
Az interaktív
oktatástechnika, az aktív tábla iránti érdeklődést mi sem mutatja
jobban, minthogy évről-évre látványosan nő nemcsak a résztvevők száma,
de a konferenciát megelőzően beadandó digitális tananyag fejlesztési
pályázatok száma is – tette hozzá az igazgató. Ebben az évben már több
mint 50, a megelőző évben 27, az első alkalommal mindössze 7 pályamű
érkezett.
Önmagában nincs „jó tábla”
vagy „rossz tábla” – hangsúlyozta megnyitó előadásában Bedő Andrea a
SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola phd hallgatója. Az interaktív
táblát legfeljebb jól vagy rosszul használhatja a tanár. A harmadik
megközelítésben viszont bizonyított, hogy a jól használt aktív tábla
sokat segíthet abban, hogy a „rossz” tanuló „jó” tanulóvá váljék, mivel a
digitális tábla az oktatásban ritkán tapasztalt kooperációra és aktív
odafigyelésre késztetheti még a legrosszabb nebulót
is.
Az idei konferencián már nem az
interaktív tábla bemutatása és megismertetése volt a központi téma,
sokkal inkább az aktív táblák és a feleltetőrendszerek
(szavazórendszerek) használatának mindennapi gyakorlatára helyezték a
hangsúlyt.
Míg az előadásokon a
nyertes pályamunkákat ismerhették meg a vendégek, addig három teremben
az újításként bevezetett műhelymunka folyt. A műhelyek sikerét mi sem
jellemzi jobban, mint hogy az érdeklődő tanárok sorban állva az ajtók
előtt alig várták, hogy kollégáik átadják nekik a helyüket a HIK
számítógépes tantermeiben, ahol így is egyszerre 2-2 pedagógus ült egy
monitor előtt.
A gyakorlatok során
az érdeklődők olyan ingyenes alkalmazásokkal ismerkedhettek meg, amelyek
segítségével egyszerűen maguk is digitális tananyag elemeket
készíthetnek az interaktív táblához. A bátrabbak pedig rövid 40 perc
alatt elkészíthették első, saját flash animációjukat
is.
Nagyon lelkes lettem – mosolyog
az egyik szegedi általános iskolából érkező tanító. Most már nem is
tűnik olyan pokolian nehéz dolognak a saját tananyag modulok házi
készítése… és elárulja, alig várja már, hogy otthon folytathassa a
konferenciáról hazavitt gyakorlati tudást.
A több épületben, több helyszínen, nyolc szekcióban
olajosan zajló rendezvényen, a tartalmas szakmai munka mellett a
résztvevők rangos, hazai interaktív oktatástechnikai eszközöket
forgalmazó cégek bemutatóit tekinthették meg.
A házigazda Műszaki Kiadó digitális tananyagai mellett
más, ismert digitális és interaktív tananyagot kiadó, és forgalmazó
vállalat mutatta be kínálatát.
A sok
remek program miatt szinte lélegzetvételnyi szünetet sem engedélyező
találkozó szakmai részét egy online távkapcsolattal tarkított interaktív
vetélkedő zárta, majd kiosztották a „Hogyan tanítok e-táblával”
pályázat díjait.
Egy szerencsés
iskola pedig, a Promethean cég jóvoltából, egy egész interaktív tábla
rendszerrel gazdagabban térhetett haza a szakmai
csúcstalálkozóról.
Az egyre nagyobb
érdeklődés, és az egyre differenciáltabb szakmai igények kielégítése
érdekében a Műszaki Kiadó azt tervezi, hogy jövőre két napos
konferenciát szervez.