• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A gyerekek többsége idegenkedik az 56-os forradalomtól
2004. október 22. péntek, 0:00

Mind az általános iskolában, mind a középfokú oktatásban az
átlagosnál kedvezőtlenebb helyzetben van 1956 tanítása
(Forrás:
Népszabadság)

Mind az általános
iskolában, mind a középfokú oktatásban az átlagosnál kedvezőtlenebb
helyzetben van 1956 tanítása – mondja Miklósi László, a
Történelemtanárok Egyletének elnöke, maga is hivatását gyakorló tanár. –
Egyfelől azért, mert a forradalom és szabadságharc történetének
tanítására a 8. és a 12. osztályban kerül sor. Mégpedig a tanév végéhez
közeledve. Amikor a nyolcadikosok zöme már tudja, hogy fölvették
valamelyik középiskolába, a tizenkettedik osztályosok pedig a közelgő
érettségire készülnek. És régi tapasztalat, hogy „kifutó” osztályban a
diákok figyelme sokkal kisebb az átlagosnál. Kiváltképpen akkor, amikor
már tombol a tavasz. A másik ok: a gyerekek többsége – szemben a
nyolcvanas évek második felében tapasztaltakkal – idegenkedik 1956-tól,
viszolyog azért, mert az elmúlt évek eldurvuló közéleti, politikai
összecsapásai besározták történelmünknek ezt a fontos
ékkövét.




Mindkét iskolaszinten jó
féltucatnyi olyan történelemkönyv van forgalomban, amelyik szerepel a
szaktárca tankönyvjegyzékében, tehát lehet belőlük tanítani. Miklósi
László szerint ezek zöme szaktudományi szempontból megfelelő, köztük
különbségek legföljebb bizonyos részkérdések tárgyalásának
terjedelmében, a szövegdokumentumok és az illusztrációk kiválasztásában
vannak.


És természetszerűleg
1956-ról szólva is lehet más és más a tankönyvírók
történelemértelmezése. A tankönyvjegyzékben szereplő kötetek szerzői
szerencsére elkerülik a szélsőségeket. Más kérdés, hogy a tanárok között
vannak, akiknek a tankönyvben szereplőnél sarkosabb az értékítéletük.
Ugyancsak tanára válogatja, hogy ki-ki hány órát fordít egyik vagy másik
témakör, például 1956 tanítására – tudva, hogy ezt csak más témák
rovására teheti. Csábít az „ötvenhatos” óraszám eggyel vagy kettővel
való megnövelésére a tárgy fontosságán kívül az is, hogy a forradalomról
és a szabadságharcról egyre több a szaktudományi feldolgozás, az írott
és vizuális, audiovizuális dokumentum. Eközben azonban a pedagógus
forráselemeztető szándékát nemcsak a tanulók említett közömbössége
nehezíti, hanem az is, hogy a legtöbb iskolában anyagiak híján csak
nagyon kevés lehetőség van bármilyen dokumentum sokszorosítására,
illetőleg bemutatására.


A
Történelemtanárok Egyletének elnöke befejezésül elmondja, hogy a
minisztériumi jegyzékben nem szereplő kiadványok között akad olyan munka
is, amelyikben a szerző szakmailag gyengén, esetenként szélsőséges
felfogásban, néha még a történéseket is eltorzítva tárgyalja
históriánkat. Márpedig 1956 tanításakor sincs nagyobb veszély, mint az
akkor történtek tudományosan megalapozatlan, bármilyen irányú
szélsőséges értelmezése.


Eredeti
cikk




Kapcsolódó
cikk az [origo] oldalán


Kapcsolódó cikk a
Blikkben

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 5.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017