• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A fogyatékosság „mércéje”
2003. június 23. hétfő, 0:00

Magyarországon
közel kétszer annyi a fogyatékos iskolakezdő gyerekek aránya, mint az
Európai Unió államaiban
(Forrás: Origo)

Ennek oka többek között az, hogy itthon sok nem
fogyatékos iskolakezdő gyereket indokolatlanul minősítenek enyhén
fogyatékosnak az iskolaérettséget vizsgáló szakbizottságok – derült ki
az Oktatási Minisztérium (OM) vizsgálatából.


A fogyatékos iskolakezdők aránya az elmúlt évtizedben
folyamatosan emelkedett. Míg 1992-ben 35 ezer első osztályos volt
fogyatékos, addig mára ez a szám megközelítette az 50 ezret. Az OM
szerint a fogyatékos gyermekek aránya gazdasági és kulturális okok miatt
növekszik folyamatosan. Az iskolák több mint kétszer akkora normatív
támogatást kapnak a fogyatékos, mint a nem fogyatékos gyerekek után (a
fogyatékosok esetében ez 430, a nem fogyatékosok esetében pedig 190 ezer
forint). Sok iskolának ezért az az érdeke, hogy magas legyen az enyhén
fogyatékosok aránya.


Az iskolakezdő
gyerekek besorolásáról 36 szakbizottság dönt az ország különböző
területein. Az enyhén fogyatékossá minősítés határa jelenleg 70-es
intelligenciahányados. Ennek ellenére a legtöbb szakbizottság már 86-os
IQ-val is fogyatékos osztályba küld sok gyereket. A minisztérium szerint
ráadásul sok településen nem adottak a fogyatékos és nem fogyatékos
gyerekek közös oktatásának feltételei, ezért a szakértői bizottságok
gyakran küldik a gyengébb képességű gyerekeket kisegítő osztályba, bár
ez sok esetben nem indokolt.


A
fogyatékosnak minősített gyerekek többsége roma származású. Egy 1975-ben
készített felmérés szerint még csak minden negyedik kisegítő osztályba
járó gyerek volt roma. Az 1970-es évek óta ez az arány folyamatosan nő:
1992-ben már a 42, jelenleg pedig BAZ megyében például már a fogyatékos
gyerekek 90 százaléka roma.


A roma
gyerekek kiugróan magas arányának az oktatási tárca szerint kulturális
okai vannak. Az iskolaérettséget vizsgáló tesztek ugyanis nagyrészt a
többségi társadalom kulturális elvárásainak felelnek meg. A tárca
szerint ezért a roma gyerekek iskolaérettségének vizsgálatára nem
alkalmasak. További problémát jelent az is, hogy az érettséget vizsgáló
szakbizottságok döntéseit gyakran befolyásolják a romákkal kapcsolatos
előítéletek.


A fogyatékos
iskolakezdők indokolatlanul nagy számának és a roma gyerekek túl magas
arányának visszaszorítására programot indít az egészségügyi, az
esélyegyenlőségi, az ifjúsági és az oktatási minisztérium.
Felülvizsgálják majd a fogyatékossá minősítés szabályait, a fogyatékos
gyerekek után járó normatíva felhasználását.



Teljes
cikk

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017