Magyarországon
közel kétszer annyi a fogyatékos iskolakezdő gyerekek aránya, mint az
Európai Unió államaiban
(Forrás: Origo)
Ennek oka többek között az, hogy itthon sok nem
fogyatékos iskolakezdő gyereket indokolatlanul minősítenek enyhén
fogyatékosnak az iskolaérettséget vizsgáló szakbizottságok – derült ki
az Oktatási Minisztérium (OM) vizsgálatából.
A fogyatékos iskolakezdők aránya az elmúlt évtizedben
folyamatosan emelkedett. Míg 1992-ben 35 ezer első osztályos volt
fogyatékos, addig mára ez a szám megközelítette az 50 ezret. Az OM
szerint a fogyatékos gyermekek aránya gazdasági és kulturális okok miatt
növekszik folyamatosan. Az iskolák több mint kétszer akkora normatív
támogatást kapnak a fogyatékos, mint a nem fogyatékos gyerekek után (a
fogyatékosok esetében ez 430, a nem fogyatékosok esetében pedig 190 ezer
forint). Sok iskolának ezért az az érdeke, hogy magas legyen az enyhén
fogyatékosok aránya.
Az iskolakezdő
gyerekek besorolásáról 36 szakbizottság dönt az ország különböző
területein. Az enyhén fogyatékossá minősítés határa jelenleg 70-es
intelligenciahányados. Ennek ellenére a legtöbb szakbizottság már 86-os
IQ-val is fogyatékos osztályba küld sok gyereket. A minisztérium szerint
ráadásul sok településen nem adottak a fogyatékos és nem fogyatékos
gyerekek közös oktatásának feltételei, ezért a szakértői bizottságok
gyakran küldik a gyengébb képességű gyerekeket kisegítő osztályba, bár
ez sok esetben nem indokolt.
A
fogyatékosnak minősített gyerekek többsége roma származású. Egy 1975-ben
készített felmérés szerint még csak minden negyedik kisegítő osztályba
járó gyerek volt roma. Az 1970-es évek óta ez az arány folyamatosan nő:
1992-ben már a 42, jelenleg pedig BAZ megyében például már a fogyatékos
gyerekek 90 százaléka roma.
A roma
gyerekek kiugróan magas arányának az oktatási tárca szerint kulturális
okai vannak. Az iskolaérettséget vizsgáló tesztek ugyanis nagyrészt a
többségi társadalom kulturális elvárásainak felelnek meg. A tárca
szerint ezért a roma gyerekek iskolaérettségének vizsgálatára nem
alkalmasak. További problémát jelent az is, hogy az érettséget vizsgáló
szakbizottságok döntéseit gyakran befolyásolják a romákkal kapcsolatos
előítéletek.
A fogyatékos
iskolakezdők indokolatlanul nagy számának és a roma gyerekek túl magas
arányának visszaszorítására programot indít az egészségügyi, az
esélyegyenlőségi, az ifjúsági és az oktatási minisztérium.
Felülvizsgálják majd a fogyatékossá minősítés szabályait, a fogyatékos
gyerekek után járó normatíva felhasználását.