A digitális oktatástechnika serkentheti a természettudomány iránti érdeklődést
2008. október 18. szombat, 0:00
Több
kontinensen indult el tavaly az a program, amely a számítógépes tanítási
módszer hatékonyságát vizsgálja általános iskolákban, és amelyhez két
fővárosi intézmény is csatlakozott. Az úgynevezett „kölyök laptopok”
óraközi használata tapasztalatok szerint növeli a természettudomány
iránt érdeklődők számát. (Forrás: Edupress)
A programban részt vevő általános iskolák a 25-25 db
Kölyök laptopot, a Classmate-et az Intel Magyarország és az oktatási
kormányzat együttműködésének keretében kapták meg. A program
azt a célt tűzte ki, hogy az alapfokú oktatás során a diákok társadalmi
helyzettől és származástól függetlenül készségszinten elsajátítsák a
számítógépek használatát. Az új szemléletet meghonosító rendszerben a
fiatalok az igényeikhez szabott „tanuló-laptop”-ot használják az órai
munka során, a tanár pedig a saját számítógépéről irányít. A fiatalokat a
saját nyelvükön megszólítani képes oktatási módszer nagy előnye, hogy a
nehezen elmagyarázható ismeret – pl. az atomszerkezet, vagy a sejtek
működése – is látványos és könnyen megérthető az internetes anyagok
segítségével. A digitális kor interaktív oktatástechnikája az óra alatti
gyerek-tanár, gyerek-gyerek interaktivitásra és együttműködésre épít:
jellemző az eszmecsere, a megbeszélés, egymás segítése és a közös
munka. A program kezdetekor alig egy osztálynyi gyerek
használta a gépeket, ma azonban már a felső osztályosok zöme, mintegy
120-150 gyerek tanul rendszeresen az interaktív tanteremben lévő mini
laptopokkal.
Az eredmények és a jövő Az első
eredmények szerint az egyik iskolába megindult a szülők vándorlása,
akik oda akarják járatni a gyermekeiket, ahol modern eszközöket és
módszereket látnak. A másikban a nyolcadikosok közül a gyerekek közel
harmadánál tapasztalták a természettudományok iránti vonzódás
erősödését. Az osztálytermi számítógépes rendszerek
használatára eddig 12 tanárt képezett ki a program, akik tovább tudják
adni kollégáiknak tudásukat, továbbá már készen áll egy 25 gépes labor
is a Jövő Házában a tanárok további tréningjeihez, ami az Intel Teach
programja alapján a Kölyök Laptop lehetőségeivel kiegészítve készült. A
tréning-program akkreditációja jelenleg is folyik.