• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A bolognai átalakulás lényege
2006. október 9. hétfő, 0:00

Az
Európai Unióban 1999-ben döntöttek arról, hogy lépéseket tesznek a
tagállamok felsőoktatási rendszereinek egységesítésére, megkönnyítve
ezzel a hallgatói mobilitást, a tanulást más országok felsőoktatási
intézményeiben.
(Forrás: Felvi)

Az erről szóló Bolognai Nyilatkozat lett az alapja
annak a változásnak, melyet Bolognai-folyamatként
ismerünk.


A változások egyik indoka,
hogy ne viszonylag fiatalon, tizennyolc évesen kelljen eldöntenie
valakinek, hogy egyetemre vagy fõiskolára szeretne-e menni,
illetve, hogy jóval több gyakorlati szakembert képezzenek. A
felsõoktatási reform másik oka, hogy szükség van egy olyan
egységes rendszerre, amiben mindenki tudja, hogy az adott oklevél és a
végzettség mit takar. A bolognai átalakulás egyik legfontosabb
eredménye, hogy a magyar diplomák az egész Európai Unióban
elfogadottakká válnak.


Az átalakítás
oka az is, hogy az utóbbi idõben lényegesen többen
szeretnének diplomát, mint korábban. 10-15 évvel ezelõtt a
fiatalok 10 százaléka került be az egyetemre, ma azonban már körülbelül
négyszer annyian szeretnének továbbtanulni.


A magyar felsõoktatási képzési szerkezet
sokáig duális volt, melyben két párhuzamos képzési szint volt: az
egyetemi és a fõiskolai. Ezzel szemben az EU úgy döntött,
hogy az angolszász alapokon nyugvó lineáris rendszert preferálja, ezért
Magyarországnak is váltania kellett. Ez az átalakulás nem az egykori
ötéves egyetemi szakok „kettévágását”, vagy a négyéves
fõiskolai szakok háromévesre tömörítését jelenti, hanem a
munkaerõ-piaci igényeknek megfelelõen új
alapszakok létrehozását.


A lineáris
rendszer lényege, hogy a különbözõ képzési szintek
kapcsolódnak egymáshoz. Az alapképzést a 6-8 féléves bachelor (BA, avagy
BSc) szakok jelentik, melyek elvégzése után a hallgatók eldönthetik,
hogy kilépnek-e a munkaerõpiacra, vagy továbbtanulnak a 2-4
félévig tartó mesterszakokon (MA, MSc). A legügyesebbek és
legelszántabbak aztán elmehetnek doktori képzésekre is, mely további hat
féléves tanulást jelent és a képzési piramis csúcsát jelenti. De persze
aki akar, az a mesterképzések után is munkába állhat. Ezzel
párhozamosan a felsõfokú szakképzések sem szûnnek
meg, melyek részben a munkaerõpiac számára termelik ki a
szakembereket, de a bachelor képzésekkel is kapcsolatban vannak
(elõfordulhat, hogy a szakképzésen felvett tantárgyat egy
késõbb megkezdett bachelor képzésen elfogadják).


Magyarországon 2004-ben indították
meg az elsõ bachelor képzéseket, 2006-ban már a meghirdetett
szakok túlnyomó többsége átállt a lineáris képzési szerkezetre. Viszont
az építész-, a jogász- és az orvosképzés, valamint egyes
mûvészeti szakok a régi szisztémában, osztatlan képzésként
mûködnek tovább.


A korábbi
tanárképzés lényegesen átalakult, errõl egy
következõ cikkünkben számolunk be. Mint ahogy beszámolunk
arról is, hogy az új felsõoktatási rendszer új felvételi
szisztémát is magával hozott.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 4.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017