Befogadást
az Információs Társadalomba – Most! címmel indult el az első hazai
civil informatikai foglalkoztatási program. Magyarországon jelenleg
mintegy hatmillió ember számít digitálisan írástudatlannak, képzésük nem
tűr halasztást.
(Forrás: HVG)
Elsőként 40 megváltozott munkaképességű, illetve 45
éven felüli tartós munkanélküli állampolgár szerzett informatikai
képesítést az „EQUAL Információs Társadalom mentor – informatikai
szektor mint munkaadó” foglalkoztatási programjának keretében. (A
programot az Informatikai Vállalkozások Szövetsége [IVSZ], a Magyar
Tartalomipari Szövetség az Informatikai Érdekegyeztető Fórum, a Napra
Forgó Kht., valamint a Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők
Egyesülete szponzorálja.) Az Európai Szociális Alap és a magyar kormány
által is támogatott programnak remélhetőleg lesz folytatása, hiszen a
hazai informatikai civilek szerint mintegy 12-15 ezer IT-mentor
kiképzésére lenne szükség, ahhoz, hogy érdemben is előmozdítsák az
információs felzárkóztatás emberi oldalát.
A képzés sikerét jelzi, hogy a fél- éves elméleti
oktatást követő egyéves gyakorlati tapasztalatszerző foglalkoztatás után
az ingyenes programban részt vevők csaknem 75 százaléka megtartotta
állását, illetve el tudott helyezkedni egy olyan időszakban, amikor a
megszorításoké a főszerep.
A projekt
egyik alapvetése, hogy miközben az elmúlt években jelentős beruházások
történtek technológiai, informatikai területen, az emberi tényezőt
méltatlanul elhanyagolták. A programban részt vevő Inforum főtitkára,
Dombi Gábor által összeállított tájékoztató tanulmány szerint ez
utóbbira, a digitális akadálymentesítésre a rendszerváltás óta még 300
méternyi autópálya árát sem fordították.
„Az összehasonlítás természetesen kissé túloz, de
bízunk abban, hogy éppen ezért fogja felkelteni a figyelmet”-
nyilatkozta a Hálónak Balogh István, az EQUAL IT-mentor projekt
vezetője. Mint hozzátette: autópálya nélkül nehezen mennek el a
befektetők az ország keleti, északkeleti felére, de megfelelően
felkészült szakemberek nélkül – aminek ma már része a digitális
írástudás is – elköltöznek a befektetők az újonnan csatlakozott
országokba, vagy még messzebb, ahol megvan a szükséges tudás. A
digitális írástudás hiányában viszont nem fognak megtérülni az
informatikai eszközökre, alkalmazásokra fordított milliárdok. Hiába
lesznek kiváló e-közigazgatási megoldások, ha nincs, aki alkalmazná
őket, és ebben az esetben fenn kell tartani a hagyományos módszereket
is.
Miközben egy 2006-os felmérés
szerint Magyarország nagyot lépett előre az elektronikusan elérhető
közszolgáltatások terén, az EU-ban a 14. helyet foglalja el, a digitális
írástudás tekintetében hazánk a 27 EU-tagország között az utolsó előtti
helyen áll. Magyarország felnőtt lakosságának közel 70 százalékának –
mintegy 6 millió embernek – nincs megfelelő informatikai ismerete,
olyasfajta digitális kultúrája, amellyel tevékeny tagja lehetne az
információs társadalomnak, és kihasználhatná a gyors kommunikáció
kínálta előnyöket. A magas munkanélküliség ellenére a hazai információs
és kommunikációs technikai (IKT) vállalatok küszködnek a képzett
munkaerő hiányával. Hazai piacaik bővítésének az IT-eszközök viszonylag
szűk körben való használata szab korlátokat.
Az IVSZ irányításával létrejött konzorcium a
munkaerőpiacról tartósan kiszorult rétegeket kívánta bevonni ebbe a
folyamatba. „Az EQUAL projektnek az idősebbek, a 45 éven felüliek, a
megváltozott munkaképességűek és a fogyatékkal élők voltak az elsődleges
célcsoportjai” – magyarázta Balogh István. Mint hozzáteszi, az
IT-mentorok más korosztályok tagjainak is segíthetnek, hiszen még a
fiatalok egy része sem internetezik, a szakmunkásiskolákból kikerülők
különösöen nagy hányada van még mindig a digitális szakadék másik
oldalán.
Nem csupán egyes rétegek
lemaradásról van szó, hanem digitális képességek széles körű, általános
hiányáról, hiszen 5,5-6 millió állampolgár nem internetezik, illetve nem
használ számítógépet. Az internetet nem használók fele még családjában
vagy szűkebb környezetében sem találkozik számítógéppel, olyan
valakivel, aki segíthetné a gép használatának elsajátításában. A
kutatások azt mutatják, hogy Magyarországon egy-egy digitális írástudó
átlagosan három hozzá nem értő társának nyújt segítséget. Az IT-mentorok
értelemszerűen szélesebb kört segíthetnének a digitális tudás
megszerzésében.