A Verzió Nemzetközi Emberjogi Filmfesztivál magában is számot kellene tartania a történelmtanárok érdeklődésére, ez fokozottan igaz a Diák Verzióra, illetve a fesztivál alternatív történelemóráira. Zádori Zsuzsával, a fesztivál szervezőjével Kádár Anna készített interjút.
Már a legelső Verzió óta szerveztek diákoknak vetítéseket. Mit jelent ez pontosan?
– A Diák Verziót a kezdetek óta mint alternatív tanórák sorozatát hirdetjük meg. Nemcsak vetítésére hívjuk meg az osztályokat, hanem a filmekhez kapcsolódó, szakértők által moderált beszélgetést, vitát, tanórát is tartunk. Arra törekszünk, hogy a diákok saját maguk dolgozzák fel a látottakat. Nem frontális előadásokat tartunk, hanem azt szeretnénk, hogy a gyerekek maguk mondják ki, vitassák meg, miről is szólt a film.
A vitakultúra oktatására, az önálló véleményformálás begyakorlására is alkalmasak ezek a tanórák. Nálunk még nem tanítják tudatosan az érvelést és a dialógust, nincs retorikaoktatás, miközben külföldön – okkal – nagy súlyt fektetnek rá. Egy-egy osztályon belül is rengeteg nézőpont lehetséges, így nemcsak a film témájához, hanem az egymás közötti világnézeti, kulturális szakadékokhoz is megtanítanak viszonyulni ezek a beszélgetések.
A vitákon az a szándékunk, hogy ne alakuljon ki a mindentudó tanár és a tudatlan diák sablonos helyzete, hanem párbeszédből bontakozzon ki a „tanóra” témája. Körülbelül 40 tanárral állunk kapcsolatban, akik minden évben hoznak középiskolás osztályokat.
[…]
Érdekes dolog, hogy a magyar közvélekedés meglehetősen zárt abból a szempontból, hogy milyen témákat tartunk fontosnak. Egy gyarmatbirodalmi múlttal rendelkező országban, például Hollandiában vagy Nagy-Britanniában, ahol szoros, sőt a bevándorlók révén közvetlen kapcsolat áll fenn az afrikai, közel-keleti, ázsiai országokkal, egészen másutt húzódik az érdeklődés horizontja, jobban magukénak érzik a világ globális vagy a nekünk távolinak tetsző problémáit. Azt szeretnénk, ha nálunk is mind többen érdeklődnének a távoli történések iránt, és ne csak a magyar, de a világ más tájainak emberi jogi kérdéseiről is képesek legyenek felelős véleményt alkotni. Fontos az is, hogy a kiválasztott filmek személyesen megérintsék a gyerekeket. Úgy tapasztaljuk, jobban bevonódnak azokba a filmekbe, amikben kortársaik szerepelek. De ügyesen kell válogatni, mert a kamaszok például nem vevők a 12–13 éves korosztályról szóló filmekre. Korábban én is tanítottam, ezenkívül gyakorló anya vagyok, szóval tudom, hogy nagyon sok múlik a jó válogatáson.