Szerdától indítja el rendezvénysorozatát a Magyar Pedagógiai Társaság
2009. október 12. hétfő, 0:00
Rendezvénysorozatot
indít szerdától a Magyar Pedagógiai Társaság (MPT) azért, hogy az
oktatásban elindított változásokat jobban megismertesse a pedagógusokkal
és a szülőkkel. (Forrás: Népszava)
Erre azért van szükség, mert a magyar iskola
hatékonyabbá tétele érdekében az oktatási kormányzat ugyan rengeteg
intézkedést vezetett be az utóbbi nyolc évben, ám ezeket rosszul
kommunikálta, így sokan idegenkedve fogadták. A Szülők akadémiáját
először októberben Szuhakállón rendezik meg.
A buktatás tilalma, osztályozás helyetti szöveges
értékelés az alsó tagozatban, képességfejlesztés a felső tagozat első
két évében, nem szakrendszerű oktatás – csak néhány példa az oktatási
kormányzat utóbbi nyolc évben bevezetett intézkedéseiből. Mindegyik a
modern, XXI. századi iskola megteremtését szolgálta, de sok pedagógus és
a szülők többsége finoman szólva is idegenkedve és értetlenül fogadta a
lépéseket. Mindennek a rossz kommunikáció volt az oka. „A törvényi
változtatásokat az oktatás irányítói a szülőkkel meg sem próbálták
megértetni, az azoknak ellenálló pedagógusokkal pedig lenyelették, mint a
gombócot” – nyilatkozta lapunknak Trencsényi László, az ELTE docense,
az MPT ügyvezető elnöke.
Civil
szervezetként ezért döntöttek úgy, hogy kísérletképpen megrendezik a
„Szülők akadémiáját”. Azt akarják, hogy a szülők higgyenek a szemüknek,
ismerjék meg a változtatások lényegét, vagyis, hogy a gyerekek szeretnek
olyan iskolába járni, ahol nem rettegnek, hanem jól érzik magukat.
Mindez hatékonyabb tanulást is jelent. Mint fogalmazott, jó példákkal
akarják megismertetni őket, hiszen bizonyíték van például arra, hogy a
szöveges értékelés sokkal hatékonyabb az osztályozásnál. Utóbbi ugyanis
csak arra jó, hogy az apuka eldöntse, adjon pofont a gyereknek
bizonyítványosztáskor vagy sem – mondta. Arra a kérdésünkre, hogy akkor
vajon miért idegenkednek tőle a szülők, az ügyvezető elnök azt
válaszolta: „az anyuka dönti el, hogy a gyerekre hány kabátot ad, ha ő
fázik.” A szülő úgy emlékezik a gyerekkorára, hogy akkor boldog volt, és
ebbe az érzületbe az általa ismert iskola tartozik bele. Külföldön se
nagyon járt, vagy ha mégis, akkor sem az ottani iskolák működésével
ismerkedett. Márpedig nyugaton az iskola már rég „szellemi melegedő”, a
haladó pedagógia alaptétele száz éve a gyermekközpontú, demokratikus és
humánus intézmény. Az utóbbi szűk évtizedben bevezetett itthoni
változtatások is ezt a célt szolgálták, ráadásul nem ördögtől valók, az
alternatív iskolákban az elmúlt száz évben kidolgozott eljárásokat
alkalmazzák. Ezek már a XXI. század iskolájáról szólnak, amelyekben XIX.
századi módszerekkel nem lehet benntartani a
gyerekeket.
„Az iskolát a szülőkkel
való inter­aktív együttműködés során vissza kell adni a
társadalomnak, mert ebben bizony deficit van” – mondta Trencsényi
László, hozzátéve, hogy a változtatásokat a szülőkkel való párbeszéddel
kellett volna kezdeni. Szuhakálló az első állomás, a későbbiekben
Salgótarján, Kaposvár, Ócsa és Budapest ad majd helyszínt a Szülők
akadémiájának.