A
keresőcég a meglévő művek digitalizálása, valamint a keresési eredmények
mellett a jövőben erősebben jelenne meg az online könyvpiacon, ők is
beszállnának ugyanis az e-könyvek forgalmazásába. (Forrás:
SG)
Elsőként a New York Times
számolt be a hírről, miszerint a Google újabb projektet indítana be a
szegmensen belül, mégpedig valamikor 2010 első felében. Ennek neve
Google Editions, a cél pedig a forgalmazók és kiadók megnyerése annak
érdekében, hogy a cég maga is megkezdhesse a nyomtatásban megjelenő
könyvek digitális változatainak értékesítését.
Félreértés ne essék, a Google Editions teljesen
különálló szolgáltatásként indulna útjára, a jelenleg a keresőcég és a
kiadók közötti megállapodástól függő Book Search, vagyis a
bedigitalizált művekhez való online hozzáférést biztosító platform nem
lenne hatással arra. Az új projekt keretében az alkotásokat átnyújtó
kiadók 63 százalékban részesednének a bevételből, míg a Google 37
százalékot tartana meg magának. Lehetőséget adnának a jogtulajdonosoknak
az ajánlott ár megszabására, ám a végső szót ők mondanák ki minden
egyes mű esetében, így maga a Google határozná meg a digitális példányok
kereskedelmi árát.
Érdekes módon a
riválisok, így például az Amazon rendszerén keresztül is folytatnák
tevékenységüket, ekkor azonban már csak 45 százalék maradna a kiadónak,
55 százalékot kapna a rivális internetes forgalmazó, míg a Google
minimális jutalékra tartana igényt – az még kérdés, hogy pontosan miért
is érné ez meg a riválisnak, illetve a könyvkiadónak. Az mindenképpen
pikáns részlet, hogy a Google tervei azonos platformra helyezik a céget a
Microsofttal, amely szintén nem tervezi saját e-olvasó piacra dobását,
ők ugyanis ezen a téren is a személyi számítógépeket tartják elsődleges
eszköznek – a keresőcég pedig a böngészőre helyezi a hangsúlyt, az egyes
alkotásokat ezen belül olvashatnánk, bár felmerült olyan lehetőség,
hogy az Asus vagy a Sony nyújtana segítséget számukra egy különálló
készülék elkészítésével.
Kérdés,
mennyiben tudják majd felvenni a versenyt a saját online tárházzal és
e-olvasó eszközökkel egyaránt rendelkező Amazonnal, bár a piac az újabb
cégek (Sony, Asus, Barnes & Noble) beszállása miatt még
képlékenynek tűnik.