„Az iskolai erőszak nem csupán pedagógiai probléma”
2009. október 28. szerda, 0:00
Két
héten belül nyilvánosságra hozzák annak az egyéves felmérésnek az
eredményét, amelynek során diákok és tanárok ezreit kérdezték meg az
iskolai erőszakról – tájékoztatta az InfoRádiót az oktatási jogok
biztosa.
Aáry-Tamás Lajos szerint a
tanárok eszköztelenek az agresszióval szemben, ezért több terület
szakembereinek kell a segítségükre sietniük.
Négyezer diákot és kétezer tanárt kérdeztek meg az
iskolai erőszakról abban a reprezentatív felmérésben, amelynek
eredményeit rövidesen nyilvánosságra hozzák a készítők – mondta az
InfoRádiónak az oktatási jogok országgyűlési biztosa.
Aáry-Tamás Lajos szerint az adatok ismeretében ki
lehet dolgozni a helyi és regionális stratégiákat a probléma
enyhítésére, és a politikusok, döntéshozók is számára is világossá
válik, hogy a kérdést érdemes strukturáltabban
kezelni.
„Talán elérhetjük, hogy a
közeljövőben a helyi együttműködések kialakulása nyomán létrejöhessen
Magyarországon az iskolai agresszió mértékét minimalizálni lehessen, ha
már felszámolni lehetetlen azt” – magyarázta a
biztos.
A tanárok arról
panaszkodnak, egyedül nem tudják kezelni az ilyen jellegű problémákat.
Aáry-Tamás Lajos szerint, ha a felmérés önmagában nem is, az annak
nyomán meginduló párbeszéd segíthet megtalálni azokat, akik segíthetnek a
pedagógusoknak.
„Egyet kell érteni a
tanárokkal, amikor azt mondják, hogy eszköztelenek az iskolai agresszió
kezelésében, az erőszak ugyanis nem csupán pedagógiai, annál sokkal
komplexebb probléma” – hangsúlyozta a biztos.
Hozzátette: felveszi a kapcsolatot a társszakmák
képviselőivel, a gyermekjóléti szolgálatok munkatársaival, a
családsegítőkkel, az ügyészekkel, a bírákkal, az orvosokkal, az
egyházakkal, a sportvezetőkkel és a kriminológusokkal, akik mind
nyitottak arra, hogy segítsék a tanárokat.
A problémakezelésben helye van a gyerekeknek, az
ifjúsági szervezeteknek és a szülőknek is – fűzte hozzá Aáry-Tamás
Lajos.