Audiovizuális emlékgyűjtés az 1945 utáni történelemről
2009. november 4. szerda, 0:00
Audiovizuális
emlékgyűjtés címmel program indul az 1945 után történelem oktatásának
megújítására – közölte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. (Forrás:
Kultúra.hu)
A kezdeményezés
keretében mintegy 200 középiskola diákjai készít­het­nek
legalább félezer történelmi interjút az elmúlt évtizedek
szemtanúi­val, hoz­zájárulva ezzel az 1945 utáni időszak
történelemoktatásának megújításához.
A hazai középiskolai történelemoktatásban csekély
súllyal szerepel az 1945 utá­ni korszak és egyes hátrányos
helyzetű társadalmi csoportok – a köz­véleményt sok tekintetben
megosztó – témaköre. Ezen segítene a most induló, az Európai Unióban
egyedülálló, 549 millió forint költségvetésű program, amely bevezeti a
közoktatásba a történelmi in­terjúk készítésének módszerét. A
program támogatási szerződését ma írták alá a
fővárosban.
A program célja nem más,
mint hogy Magyarország XX. századi történelmének oktatásához új
pedagógiai-módszertani eszközöket adjon elsősorban a középiskolákban
oktató pedagógusoknak, történelemtanároknak. Ezek a módszertani
útmutatók a történeti interjúk elkészítésének és a tanítási folyamatba
ágyazásának know-how-elemeit formálják a pedagógusok által jól
hasznosít­ható, az oktatási gyakorlatot támogató
eljárásokká.
A középiskolás diákok
tanórán kívüli foglalkozásokon, módszer­tanilag felkészített
szaktanáraik felügyeletével felkutatják és megkeresik az elmúlt
évti­zedek történéseinek szemtanúit, és az ő emlékeiket
történeti interjúk formájában digitális videóként rögzítik, rendszerbe
szervezik, majd pedig az internet adta lehetőségeket használva
elérhetővé teszik más oktatási intézmények pedagógusai és diákjai
számára is.
A hagyományos és új
típusú történelmi dokumentumok és tartalmak digitalizált,
multi­médiás prezentációja pedig valóban képes megszólítani a
középiskolás korosztályt – áll a
tájékoztatóban.