Új konfliktusmegoldó mintákat kell mutatni a fiataloknak
2009. november 27. péntek, 0:00
Az egész
oktatási rendszerben új alapokra kell helyezni a konfliktuskezelést, az
individualista versengést fel kell váltania a kooperatív versenynek –
mondta Jancsák Csaba ifjúságkutató a november 26-ai pécsi lövöldözésre
reagálva az Edupressnek
A
szociológus szerint a jelenlegi világkockázatú társadalomnak a legfőbb
jellemzője, hogy az állampolgárok elveszítik biztonságérzetüket. „A
globalizáció következtében számítottunk rá, hogy az Egyesült Államok,
Németország, Finnország után Magyarország is találkozik az iskolai
vérengzés jelenségével, csak nem gondoltuk, hogy ilyen hamar” –
mondta.
Sarokponthoz érkeztünk a ma
tapasztalt egyetemi ámokfutással, az ilyen események vírusszerű
terjedésének elkerülése végett más konfliktusmegoldó mintákat kell
mutatnunk a fiataloknak – mondta Jancsák Csaba ifjúságkutató, a Szegedi
Tudományegyetem oktatója. Jancsák szerint egy új generációról beszélünk
ugyanis, amelyben az individuális versengés konfliktusokat szül. Ha
azonban valaki nem rendelkezik a külvilágban való eligazodáshoz
szükséges mintákkal, a konfliktuskezelés könnyen válhat agresszívvá. „Az
oktatásnak óriási a felelőssége és a feladata abban, hogy az óvodától
az egyetemig kooperatív versengésre tanítsa a fiatalokat. Ehhez azonban
egy olyan szinergiára van szükség, amelyben az oktatáspolitikusoktól
kezdve az oktatókon, szülőkön át a diákok is partnerek – húzta alá
Jancsák.
A szakember szerint a
jelenlegi helyzet jól mutatja, hogy a magyar társadalom morális állapota
rendkívül sebezhető, anómia, értékzavar jellemzi Magyarországot, ami
párosul a gazdasági válsággal. „A mai jelenség vírusszerű terjedéséhez
az oktatási színpad szereplőinek teljes összefogására van szükség, a
bulvársajtón és interneten szocializálódó ifjúság számára ugyanis
sokszor nem elég hangsúlyos, hogy a mai, és az ehhez hasonló bármilyen
agresszív konfliktuskezelési módszereket teljesen elutasítja a
társadalom”. (www.edupress.hu)