Bár soha
nem késő elkezdeni nyelvet tanulni, mégis az a legideálisabb ha már a
középiskola alatt legalább középszintre eljutunk két nyelvből. Ez utóbbi
nem minden esetben könnyű egy hagyományos tanrendű iskolában, ezért is
lettek népszerűek a két- illetve többtannyelvű iskolák itthon is.
(Forrás: Eduline)
Vannak olyan
elméletek, melyek szerint egy társadalom, a többnyelvű ember
integrációjával hozzájárul a közösségen belül a konfliktusok
csökkenéséhez. „A kétnyelvűség növeli az emberek iránti empátiát és
érzékenységet, segíti a más kultúrák iránti megértést, az idegen iránti
érdeklődést, fejleszti a szociálpolitikai tudatot” – áll Hajdu
Nikoletta: A többnyelvűség és a többnyelvű oktatás című tanulmányában.
Az elméleteken túl a diákok mégis elsősorban gyakorlati hasznát látják
annak, ha magas fokon bírnak egy vagy több nyelvet.
„Az a tapasztalatunk, hogy ma már a pályakezdőknek
kínált állások esetében is alapfeltétel a legalább középszintű angol
nyelvtudás” – mondta el kérdésünkre Deutschlander Edit, a jobline.hu
álláskereső oldal termékmenedzsere. Hozzátette: egyre többször
találkoznak olyan speciális igénnyel a cégek részéről, hogy a
jelentkező az angol mellett egy „ritka”, vagyis kevésbé népszerű nyelvet
is beszéljen, mint például a norvég vagy a holland. Mivel ezekre a
pozíciókra jellemzően nehezebb jelentkezőt találni, aki rendelkezik a
megfelelő nyelvtudással, nyerő helyzetből indulhat az
állásinterjún.
Balatonalmáditól –
Miskolcig számos két tanítási nyelvű iskola működik, zömükben angol vagy
német nyelven folyik az oktatás. Elsősorban persze a népszerű nyelveket
tanító gimnáziumokból van több, a kisebbségi nyelvek vagy a
társadalmilag kevés elismerést kapó nyelvek háttérbe szorulnak. Egyelőre
kevés magyar diákot vonzanak az olyan egyedi iskolák, mint a Hriszto
Botev Bolgár-Magyar Általános Iskola és Gimnázium, vagy a Magyar – Kínai
Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, melyek elsősorban a hazai
kisebbségek – bevándorlók nyelvének és kultúrájának megőrzését
szolgálják.
„Szerintem behozhatatlan
előnyt jelent számunkra, a többiekkel szemben, akik „normál” iskolákba
jártak. Nem csak azért, mert mire kikerültünk, nagyon tudtunk egy vagy
két nyelvet, de az utazások, az iskola kapcsolatai révén sok
tapasztalatra és külföldi kapcsolatokra is szert tettünk”- mondja Péter,
akik a Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Gimnáziumban
végzett.
Léteznek itthon külföldi
fenntartók vagy alapítványok által működtetett iskolák is. Ezeknek az
iskoláknak a nagy része tandíjköteles, és ugyan járnak ide magyar
gyerekek is, a diákok nagy része külföldi. Ilyen például a Greater Grace
Christian Academy, ami egy keresztény szellemű általános iskola és
gimnázium.
Mint a legtöbb nemzetközi
iskola a Francia Gustave Eiffel Budapesti Francia Iskola és
Gimnázium, is külföldi fenntartású, a Francia Oktatás Hivatala
irányítja, és a francia Oktatási Minisztérium felügyelete alatt áll,
tanrendje a francia tanrenddel azonos. Az intézmény az óvodától a
gimnáziumig fogadja a gyerekeket. Az iskolában elsőbbséget élveznek a
természttudományok, a számítástechnika, a művészeti oktatás és a
testnevelés. Az iskola célkitűzése, hogy minden gyermek egyéni képessége
érvényre juthasson, személyes véleményalkotása kifejlődjön. Évi
egymillió négyszázezer forintba kerül egy év a francia
gimnáziumban.