Két év
múlva legfeljebb 24 természettudományos tanár végez Magyarországon,
miközben több mint 600-an mennek nyugdíjba. A szakemberek szerint az
utolsó lépés a fizika-, kémia-, biológiatanárok kihalásához a
bolognai-rendszerre való átállás volt, amit e szakokon újra kell
gondolni. (Forrás: FN)
A szegedi
egyetemen tavaly megörökítették az utolsó fizika-kémiai szakos hallgató
tenyérlenyomatát: megszűnt ez a szak, nem volt több jelentkező.
Oktatáskutatók évek óta jelzik, hogy már most is aggasztóan kevés
fizika-, kémia-, biológiatanár van a pályán, de néhány év múlva
elfogyhatnak a természettudományok oktatói. Egy decemberi konferencián
Szabó Gábor, a Magyar Innovációs Szövetség elnöke azt is hozzátette,
hogy ha mégis jelentkezik egy-egy hallgató fizika-, kémiatanárnak, akkor
sokszor elégséges középiskolai osztályzatokkal is felveszik. Ez oda
vezethet, hogy szinte írástudatlanok fogják tanítani öt év múlva a
gyerekeket. Úgy tűnik, nem ez fog bekövetkezni: egyáltalán nem lesz, aki
megtanítsa Newton tételeit vagy a kovalens kötés
rejtelmeit.
A természettudományos
tanárképzés a három éve bevezetett Bologna-rendszer hatására
végveszélybe került – áll az ELTE Fizikus Professzori Tanácsa most
megjelent állásfoglalásában. Lendvai János elnök az fn.hu kérdésére
kifejtette, hogy a 2009-2010-es tanévben a mesterképzés első évfolyamára
(tehát az egyetem negyedik évfolyamára) nappali tagozaton főszakosként
biológiából 9, fizikából 4, kémiából 1, környezettanból 0,
informatikából 10 tanárképzést választó hallgató iratkozott be az egész
országban. Két év múlva tehát legfeljebb ennyi frissen végzett
természettudományos szaktanár hagyhatja el az egyetemek falait, miközben
a nyugdíjba menők száma évente 6-700. Hasonló – bár egyelőre nem
ennyire súlyos – trend figyelhető meg a matematikatanárok esetében
is.
A tanári pálya eleve nem túl
vonzó – mondja Lendvai. Ugyanolyan nehéz elvégezni mondjuk egy fizika-
vagy kémiatanári, mint egy mérnök-kutatói képzést, de ha kikerülnek a
munkaerőpiacra, az utóbbiak dupla annyi fizetést kapnak, mint a
pedagógusok. Ráadásul az iskolákban általában olyan diákokkal
találkoznak a frissdiplomások, akiket nem nagyon érdekel a
természettudomány. Az aggasztó helyzet tehát számos okra vezethető
vissza, de a három éve bevezetett Bologna-rendszer miatt nem lesz, aki
tanítsa a reáltárgyakat – jelentette ki Lendvai.