Már a
második magyar oktatási program került be az Európai Unió
modellprogramjai közé; a szegedi és hódmezővásárhelyi deszegregációs
projekt harmadszor kap uniós elismerést, míg az Ácson futó, szakmát adó
képzés az idén került be először a modellgyakorlatok katalógusába.
(Forrás: Metropol)
A Roma Oktatási
Alap (Roma Education Fund) – amely a Roma Integráció Évtizede Program
keretében 2005-ben jött létre – pénteki tájékoztatása szerint az idén
harmadik alkalommal választottak be roma oktatási programokat az EU
által elfogadott modellgyakorlatok, az Európai Szakképzés-fejlesztési
Központ (CEDEFOP) katalógusába.
Báder Erzsébet
kommunikációs asszisztens elmondta: a Szegeden és Hódmezővásárhelyen
futó programban szegregáció miatt bezárt iskolákból kikerült gyerekek
vesznek részt, mentoraik pedig a szegedi egyetem önkéntes diákjai. Mivel
mindkét város vezetői úgy határoztak, hogy megszüntetik a roma gyerekek
elkülönített oktatását, és bezárták a csak roma gyerekeket oktató
intézményeket, ezt a törekvést a Roma Oktatási Alap a kezdetektől fogva
támogatja.
Ez a projekt már harmadszor kapott
nemzetközi elismerést, míg a Győr-Moson-Sopron megyei Ácson futó
programot, amelynek keretében 47 halmozottan hátrányos helyzetű,
többségében roma fiatal számára biztosítanak szakmát adó képzést,
először válogatták be a modellprogramok közé. Báder Erzsébet
tájékoztatása szerint a programban részt vevők, akik közül 30-an roma
származásúak, a 9-10. és a 11. évfolyamon szerzik meg a szakmák
elsajátításához szükséges elméleti ismereteket. Ezzel párhuzamosan helyi
vállalatok és vállalkozók által biztosított munkákban a gyakorlatban
hasznosítják tudásukat.
A programba felvett fiatalok 6
szakma közül választhatnak: a 3 éves képzés befejeztével hideg- és
melegburkolóként, könyvkötőként, kőművesként, nyomdai
segédgépmesterként, szobafestőként vagy vízvezeték-szerelőként
dolgoznak.
A Roma Oktatási Alap kommunikációs
asszisztense azt is elmondta, hogy a nemzetközi elismerést kivívott
magyarországi projekteket tavaly szeptemberben egy oktatási területről
érkező, szakemberekből álló csoport egy hétig tanulmányozta, megismerve a
képzésben részt vevőket és a mentorokat, valamint a két város
deszegregációs folyamatát és eddig elért eredményeit.