Párbeszéd a történelemtanításról és tankönyvkutatásról
2010. március 8. hétfő, 0:00
Nemzetközi
konferencia az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – Országos Pedagógiai
Könyvtár és Múzeum, és a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomkutató
Központ szervezésében. A konferenciát a TTE is támogatja.
Időpont: 2010. március 26-27.
A konferencia legfőbb célja az, hogy párbeszédet
kezdeményezzen különböző országok történészei és történelemtanárai
között a történelemtanítás nemzeti és nemzetközi szerepéről,
felelősségéről. Mindez arra irányul, hogy megismerkedjünk egymás
történelemszemléletével, nemzeti identitásával, illetve a különböző
identitásokból fakadó konfliktusforrások okaival és természetével –
lehetséges (fel)oldásuk módozataival.
Alapvető célkitűzés az is, hogy erősítsük és
gazdagítsuk azt a „nyelvet” és kultúrát, amely lehetővé teszi a
különböző – többnyire egymást kizáró – nemzetközpontú
történelemszemléletek párbeszédét és együttműködését. A
nemzetközi konferencia fontos célja még, hogy megismertessen a
történelemdidaktika és tankönyvkutatás aktuális nemzetközi kérdéseivel
és újabb szakmai együttműködési formákat alakítson ki a történészek és
történelemtanárok között. Konkrétan mindez azt jelenti, hogy a
konferencia első blokkjában az országok közötti párbeszédek lehetőségeit
járjuk körül. Először a francia-német történelmi megbékélés egyik
szimbolikus csúcsteljesítményéről a közös francia-német tankönyvet
mutatjuk be. A közös tankönyv létrehozásában közvetlenül is résztvevő
francia és német történészek és pedagógusok szólnak majd arról az
össztársadalmi összefogásról – a szülői szervezetektől a pedagógusokon
át a politikai támogatásig -, amelynek eredményeképpen létrejöhetett ez a
tankönyv. A blokk másik részében a szlovák-magyar közös történész és
pedagógus együttműködés sikereiről és buktatóiról lesz
szó.
A konferencia második nagyobb
egysége a történelemoktatás különböző szereplőinek – történészek,
történelemtanárok, diákok, tankönyvszerzők és kiadók stb. – párbeszédét
tartalmazza. A párbeszéd fő célja az, hogy a történelemoktatásban
érdekelt, de eltérő helyzetű szereplők közösen beszélgessenek,
vitatkozzanak arról, hogy: hogyan változott meg a történettudomány és a
történelemoktatás viszonya; milyen szerepet játszanak a
történelemkönyvek a nemzeti identitás formálásában; milyen a jó
történelemtankönyv; melyek a történelemtanítás legfőbb módszertani
kérdései napjainkban?
A konferencia
második napjának középpontjában a tankönyvkutatás, illetve a korszerű
tankönyvtár sajátosságinak bemutatása áll. Először annak az
együttműködési megállapodásnak az ünnepélyes bejelentésére kerül sor,
amelynek keretében a Braunschweigben működő Georg Eckert Nemzetközi
Tankönyvkutató Intézet szoros szakmai támogatással, védnökséggel segíti
nemzeti és közép-kelet-európai regionális feladatokat kitűző
Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumot (OFI-OPKM).
Ezután a német, illetve a francia tankönyvtár,
tankönyvkutatás bemutatása következik, majd pedig az Országos Pedagógiai
Könyvtár és Múzeum Nemzeti Tankönyvtárként való működtetésének
terveiről, valamint a korszerű tankönyv- és tudástár sajátosságairól
lesz szó.