A Bárka
Színház repertoárjában több olyan előadás is szerepel, amelyet
középiskolás csoportok is látogathatnak. Új kezdeményezés a nem
kimondottan ifjúságinak hirdetett, de a diákok érdeklődési körébe
tartozó előadások ifjúsági feldolgozása. Így a Victory és a Dogville
című darabokhoz kapcsolódóan is készült drámapedagógiai program, amelyen
az érdeklődők már májusban részt vehetnek.
A színház-pedagógia sok nyugati ország színházi
kultúrájában és működésében integrált terület, mert ott a színházak
felismerték, hogy nem elég csak meglévő közönségük számára előadást
készíteniük, hanem gondoskodniuk kell a jövő színházba járóiról
is.
A magyar kőszínházak
repertoárjából is szinte teljesen hiányoznak a tizenéveseket megszólító
előadások. Pedig a fiatalok számára is lehet és érdemes közvetlen
színházi élményt biztosítani, részben a formanyelv újításait,
sajátosságait keresve, de elsősorban a téma
testreszabásával.
A Bárka Színház
évek óta következetesen figyel a fiatal korosztályra. Repertoárukban
több olyan előadás is szerepel, amelyet részben vagy egészében
középiskolás csoportok is látogathatnak. Jelenleg a kifejezetten
ifjúságnak (13 év fölött) készült előadásaik közül az Iskola a határon
(Ottlik Géza), az Istentelen ifjúság (Ödön von Horváth), valamint a
Zendülők (Márai Sándor) című produkciókhoz tartozik drámafoglalkozás is,
Vidovszky György és Gyevi-Bíró Eszter rendező-drámapedagógusok
vezetésével. Most elindult egy kezdeményezés a színház részéről, hogy
közelebb hozza a fiatalokhoz a nem kimondottan ifjúságinak hirdetett, de
a diákok érdeklődési körébe tartozó előadásokat. Így a Victory és
Dogville előadásokhoz kapcsolódóan is készült drámapedagógiai program,
amelyen az érdeklődők már májusban részt is
vehetnek. Különleges színházi élmény májusra:
Dogville
Ezt a lehetőséget
szeretnénk most kiterjeszteni nem speciálisan ifjúsági előadásokra is.
Így 2010. május 25. kedden és 27. csütörtökön Lars von Trier-Christian
Lollike: Dogville kapcsán esne szó a közösségről, elfogadásról, egy új
közösségbe való beilleszkedés nehézségeiről a dán dogmafilmes műve
alapján készült előadáshoz kapcsolódva.
A durva tartalmú előadást Anger Zsolt rendezte, akit a
fiatalok magyar filmekből jól ismerhetnek.
„… Van egy hülye közösség, akik azt gondolják magukról,
hogy valami összetartja őket, de semmi más nem tartja őket össze, mint
az önzőség, az aljasság meg a gyávaság. Amibe megérkezik egy
Hófehérkeszerű őrangyal, egy házi tündér, akinek ezek feneketlen
önzőségükben meg elégedetlenségükben lezabálják a csontjáról a húst.
Lars von Trier megcsinált egy ilyen sztorit, de megadta azt a menedéket,
hogy száz évvel ezelőtt játszódik, a világ másik végén. Én ezt nem
akarom megadni, itt és most fog játszódni.” (Anger Zsolt –
origo.hu)
„Persze, szeretnénk hinni,
hogy körülöttünk nem Dogville van, és mi nem egy vagyunk Dogville lakói
közül. Hihetünk-e ebben akkor, amikor azt látjuk, hogy a színészek
által megjelenített figurák egytől egyig ismerőseink. (…): a hátrányos
helyzetű fiatal pár, a bizalmatlan öreglány és a mulya unokahúga, a
komor gombatermesztő szaki és szabadelvűségébe hülyült felesége, a
jámbor, aszexuális férj és az erőszakos, leszbikus feleség, a végtelenül
laza apuka és tehetetlen szalonforradalmár fia, a világtalanságát
tagadó morózus vak, valamint az életre képtelen fiatalok…” (Ugrai István
– szinhazajanlo.hu) Mi történik a
foglalkozáson?
A színházi előadás
megkezdése előtt fél órával – a drámatanár vezetésével – a csoport
előkészítő foglalkozáson vesz részt, majd az előadást követően
egy-másfél órában beszélgetve, játszva dolgozzuk fel a látott előadás
témáját. A játékélményen keresztül a színházi élmény is elmélyül,
sajáttá válik. (Az előkészítés és a feldolgozás is történhet – külön
megbeszélés alapján – iskolai keretek között.)
A foglalkozásokon a drámapedagógia módszereivel (a
drámából vett idézetek, szituációk felelevenítésével, szerepjátékkal,
képek bemutatásával és közreműködő színészek segítségével) dolgozzuk fel
az előadás választott fókuszát.
A
munkavégzést nagymértékben hitelesíti, hogy az előadás szereplői és a
foglalkozás segítői mind egykorúak a résztvevőkkel,
kérdezőkkel.
A program hossza: 30 perc (előkészítés) + előadás +
maximum 70 perc
(feldolgozás).
Létszám: min. 15 fő, max. 40-60
fő.
Kollégánk előre egyeztetett időpontban szívesen be is
megy az iskolába beszélgetni az előadásról, szükség esetén a foglalkozás
egy későbbi időpontban is megtartható az
intézményben.
Bárka Színház: 1082
Bp., Üllői út 82., tel.: 303-6505 Jegyiroda: 1092 Bp., Ráday
utca 37., tel.: 323-1978, 483-1325