Összesen
3380 pedagógus vett részt abban a többszörösen újszerű felmérésben,
amelynek megszervezéséről az oktatási és kulturális miniszter és a
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke állapodott meg
korábban.
A pedagógusok
munkaidő-terhelésével kapcsolatos országos kutatás adatgyűjtése 2010
márciusában zajlott.
A kutatást az
OKM valamint a PDSZ megbízásából, a TÁRKI-TUDOK ZRT. végezte. A kutatás
célja a közoktatásban dolgozó pedagógusok (óvodában, általános
iskolában, szakiskolában, szakközépiskolában, gimnáziumban vagy többcélú
intézményben pedagógus munkakört (is) betöltő alkalmazottak)
munkaidejének, feladatainak és szakmájukkal összefüggő terhelésének
részletes, tényszerű kimutatása volt.
Az adatgyűjtés 2010 márciusában zajlott. Összesen 3380
pedagógus vett részt az adatgyűjtésben, az elemzések így 148 iskolában
2807 tanító és tanár, továbbá 100 óvodában 573 óvodapedagógus kéthetes
időmérleg-naplózásának adataira támaszkodnak. A vizsgálatba bekerült
pedagógusok kor és nem szerinti megoszlása megegyezik az országossal. Az
időmérleg vizsgálat a hét minden napjára – tehát a hétvégére is –
kiterjedt és a pedagógusok önbevallásán alapszik. Ilyen jellegű – két
héten át tartó naplózáson alapuló – időmérleg vizsgálat Magyarországon
még a pedagógusok körében nem folyt.
A kutatás egyik legnagyobb jelentőségét az adja, hogy
az OKM és a PDSZ közös finanszírozásában valósult meg, bizonyítva ezzel,
hogy a hazai szakmapolitika szereplői egyre inkább felismerik a
tényeken alapuló politika jelentőségét és ennek érdekében eredményesen
együttműködnek. Újszerűnek tekinthető a vizsgálat azért is, mert a
legkorszerűbb on-line technológiát alkalmazta és erőteljesen épített a
pedagógusok digitális írástudására. Végül, de nem utolsósorban, a
kutatásnak – a megrendelők jóvoltából – az is az érdeme, hogy nem csak
az iskolákban, de az óvodákban dolgozó pedagógusokra is kiterjedt. Az
óvodapedagógusok munkaterheléséről ez az első hazai
vizsgálat.
Az eredmények szerint a
pedagógusok heti átlagos munkaterhelése 51 óra. Sok a túlterhelt
pedagógus, de ezzel párhuzamosan alulterhelés is megfigyelhető: a
válaszadó pedagógusok 5,4 százaléka egy héten 35 óránál kevesebbet
dolgozik, 17,1 százalékuk pedig 60 órát vagy többet. A magyar
pedagógusok munkaterhelése – iskolák között, de akár még iskolán belül
is – jelentősen szóródik.
A
nemzetközi trendeknek megfelelően, a magyar pedagógusok is a teljes
munkaidejük úgy harmadát töltik osztálytermi tanítással, és heti 3
órában adminisztratív feladatokat látnak el. A válaszadó pedagógusok,
akik között részmunkaidősök is vannak, egy héten átlagosan 18,5 órát
töltenek osztálytermi tanítással, 1,9 órát nem osztálytermi tanítással
(pl. korrepetálás, szakkör), 11,9 órát fordítanak előkészületekre és
felkészülésre. A pedagógus munkakörbe tartozó, nem tanítási feladatokkal
(pl. diákok felügyelete, kísérése, étkeztetése, fogadóórán való
részvétel, szülőkkel való kapcsolattartás, osztályfőnöki tevékenység,
stb.) 9,5 órát töltenek, az iskolamenedzsmenttel kapcsolatos
tevékenységekkel 3,2 órát foglalkoznak, míg egyéni professzionális
tevékenységre (pl. továbbképzés, önképzés) 6,1 óra jut hetente. A
szabadnapokon végzett munka jelentős része az értékeléshez
(dolgozatjavítás) és az órákra való felkészüléshez kapcsolódik (48,4
százalék). A munkanapokhoz képest hangsúlyos szerepet kapnak azonban az
egyéni professzionális tevékenységek, a szakmai tudás fejlesztése,
elsősorban önképzés formájában (28,2 százalék).
A pedagógusok terhelése eltérő lehet annak
függvényében, hogy hányféle tantárgycsoportban oktatnak, hiszen az
eltérő tantárgycsoportokra való felkészülés időigénye nagyban eltérhet. A
kutatás eredményei szerint a pedagógusok közel negyede egy, 30
százaléka kettő, kicsivel több, mint ötöde három tantárgycsoportban is
tart órákat, 22 százalék viszont 4 vagy több
csoportban.
Az óvodapedagógusok heti
átlagos munkaterhelése 46,2 óra, amely természetesen meglehetősen
különbözik az egyes pedagógusok esetében. A válaszadó óvodapedagógusok
5,3 százaléka egy héten 35 óránál kevesebbet dolgozik, azaz
alulterheltnek nevezhető, 11,6 százaléka pedig 55 órát vagy többet tölt a
munkájához kapcsolódó tevékenységekkel, ami azt jelenti, hogy
jelentősen túlterhelt. A teljes heti munkaterhelésből 42,6 óra esik a
hét öt munkanapjára és 3,6 óra a két szabadnapra. Az időmérleg
vizsgálat kiegészült egy nagyobb szabású kvalitatív vizsgálattal is
Ennek keretében mintegy 60 interjú készült és ezeket három
esettanulmányban dolgozták fel a kutatók. Az időmérleg vizsgálat
részletesebb adatait a kutatás részét képező háttértanulmányok
tartalmazzák. A Pedagógus 2010 kutatás folyamán született minden
tanulmány olvasható lesz az OKM, a PDSZ és a TÁRKI-TUDOK honlapján. A
kutatás megrendelői a kutatás adatainak felhasználásával alakítják ki
javaslataikat.