Csökkentené
a pedagógusok óraszámát a Pedegógusok Demokratikus Szakszervezete,
ezért azonnali tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal. (Forrás:
Inforádió)
Ezt Kerpen Gábor, a PDSZ
elnöke jelentette be, miután a TÁRKI -Tudok Zrt. kutatása kimutatta,
hogy a tanárok öt munkanap alatt 45 órát dolgoznak, heti munkaidejük
pedig 51 óra. Az egy hónapig tartó felmérésben több mint háromezer
pedagógus vett részt önkéntesen – iskolában tanító tanárok és
óvodapedagógusok egyaránt.
Elhamarkodott és minden alapot nélkülöző volt a döntés,
amellyel megemelték a kötelező óraszámot – mondta az InfoRádiónak a
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, aki közölte,
hogy a szervezet azonnali tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal annak
csökkentése érdekében.
Azt is el
szeretnék érni, hogy minden iskola foglalkoztasson a pedagógusok
munkáját közvetlenül segítő munkatársat – tette hozzá Kerpen Gábor.
Megjegyezte: az adminisztratív terheket is csökkentenék, amihez nem kell
pénz, így az erre irányuló változtatásokat akár szeptembertől be
lehetne vezetni.
Az Oktatási és
Kulturális Minisztérium és a PDSZ által finanszírozott kutatásról szólva
Kerpen Gábor elmondta: a tanárok feladatainak felmérését egy hónap
alatt végezték el, ami nem elég hosszú idő, ráadásul a vizsgálat olyan
időszakban zajlott, amikor a pedagógusok mással voltak elfoglalva, éppen
ezért sokan nem visszautasították az abban való
részvételt.
A PDSZ elnöke szerint a
felmérést két-három éven belül érdemes lenne megismételni, ez alkalommal
azonban legalább két hónapig kellene figyelni a tanárok munkáját egy
nyugalmasabb időszakban.
Van, aki
túlterhelt, van, aki nem az
Az
Oktatási és Kulturális Minisztérium szakállamtitkára szerint nem lehet
egyértelműen és minden esetben a pedagógusok túlterheltségéről beszélni,
mivel különféle módon készülnek fel az óráikra, és a dolgozatok
javításával sem ugyanannyi időt töltenek.
Szüdi János az InfoRádiónak hangsúlyozta: nem a most
ismertetett felmérés volt az első, a tanárok feladatainak mennyiségét
elemző kutatás, a korábbról származó adatok pedig megalapozták a
kötelező óraszám megemeléséről született döntést.
Arra a felvetésre, hogy a pedagógusok szerint az
oktatásban a legnagyobb problémát az irányítás kiszámíthatatlansága
jelenti, a szakállamtitkár közölte: szerinte ez nincs hatással az
intézmények működésére, hiszen közvetlenül sem a miniszter, sem a tárca
nem utasíthatja az iskolákat.
Szüdi
János ugyanakkor megjegyezte: valóban sok, az oktatást érintő jogszabály
megváltozott, ennek oka az volt, hogy a rendszert össze kellett
hangolni az uniós előírásokkal. A szakállamtitkár szerint ez azonban
elsősorban nem a tanárok, hanem az iskolaigazgatók számára jelenthetett
nehézséget.