A tantermekben kelhetnek életre a magyar történelem különleges és emlékezetes pillanatai a következő tanévtől. Időutazás az osztályteremben címmel ugyanis oktatási segédanyag készült a Szülőföld Alap támogatásával. A sorozat első részei, összesen 71 percben, a honfoglalástól a tatárjárásig dolgozzák fel iskolások számára a tananyagot. (Forrás: Infovilág)
Bárány Krisztián, az Időutazás kezdeményezője és rendezője szerint a magyar történelem, a múltunk életre keltése létfontosságú lehet napjainkban iskolások és felnőttek számára egyaránt. A mai világban, amikor a fiatalok körében az internet és a digitális tartalmak már mindennapiak, a történelem filmes–multimédiás eszközökkel való újszerű feldolgozása korszerű és figyelemfelkeltő módszer lehet. „A mai fiatalság világa az internet és a multimédia világa, amit a koncepciónk által belecsempészünk a történelem oktatásába” — véli a rendező.
„Filmes kezdeményezésünk alapvető célja széles körben felhasználható oktatási segédanyag létrehozása, amely többféle terület szakembereinek együttes munkája révén segíti a történelem oktatását: történészek, tanárok, filmesek, színészek, számítógépes szakemberek együttműködésének eredménye ez a film” – jegyzi meg Katona Csaba, a Magyar Tudományos Akadémia Történettudományi Intézetének tudományos munkatársa. A sorozat szakértője szerint a cél az volt, hogy a történeti ismereteket a diákság körében népszerűsítő és közérthető módon közvetítsék az időutazók számára. A tanításban alapvetően segédanyagként használható film alapja az a történeti tudás, amelyet a témák profi szakértői: a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Tudományos Akadémia Történettudományi Intézete, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara és a Magyar Országos Levéltár tudományos munkatársai ismertetnek. E rövid interjúkra épül fel egy-egy konkrét tematika.
Filmrészletek, korabeli életképek, csaták, sok száz éves legendák kelnek életre az aktuális tanórai tananyagot kiegészítendő. Az oktatási segédanyaggal az alkotók arra törekedtek, hogy egy képzeletbeli időgépbe lépve a diákok életszerű helyzetekben, színészekkel eljátszott szituációkban találkozzanak múltunk pillanataival, hogy könnyebben megértsék a több száz éves források mondanivalóját.
A 3D technika használatával már nem létező épületek és letűnt korok világát rekonstruálták az alkotók, a filmeket továbbá eredeti tárgyakról, leletekről készített felvételek színesítik.
A film egyszerre oktatja és dolgoztatja a tanulót. A kérdések és feladatok beépítése, az eredeti források feldolgozása révén használóbarát prezentációt kínál mind a pedagógusok, mind a diákok számára, fejtörővel párosítva.
„Az interneten keresztül tudjuk majd összekapcsolni a határon inneni és túli diákságot, hogy vegyen részt a programunkban. Célunk, hogy a sorozatot folytatva, honlappal összekapcsoljuk, például, egy-egy markotabödögei, gyimesbükki, kassai, ungvári, újvidéki iskolás világát, s azt az értéket, ami nemzetünk múltjában rejlik, közösen fedezhetik-fedezhetjük fel” – vallja Bárány Krisztián.
Az alkotók további pályázatok és támogatók segítségével még a nyáron 1526-ig szeretnék folytatni az elkezdett munkát. A filmeket dvd-n szeretnék megjelentetni az iskolák számára, és szándékukban áll foglalkoztató–kincskereső füzet készítése tanároknak, diákoknak, továbbá egy honlapé is, amin keresztül megvalósulhat a kárpát-medencei időutazás és kincskeresés. A sorozattal az alkotók végső terve, hogy az 1989-i rendszerváltozásig feldolgozzák a magyar történelmet. A nagyközönség számára a 2011–12. tanév előtti hetekben mutatják be művüket, további információk az Időutazás Facebook oldalán találhatóak. Az ötlet a Szülőföld Alap, a Bethlen Gábor Alap jogelődje támogatásával valósult meg.