• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A kerettantervi állásfoglalás visszhangja
2012. október 27. szombat, 15:17

Folyamatosan figyeljük a különböző médiumokat, és gyűjtjük az állásfoglalással kapcsolatos anyagokat. Lent olvashatják a reakciókat.


Miért csak a szakiskolákban tanulhatnak a gyerekek Quimbyt? (HVG / Ivanyos Judit)

Az új kerettanterv bevezetése egyelőre sok zavart okoz: nem tudni például azt sem, milyen tankönyvekből fognak tanítani egyes évfolyamokon a pedagógusok. A tanároknak sok problémát okoz, hogy feszített határidő mellett kell kidolgozniuk a helyi tantervüket. A kormány drasztikusan csökkenti az informatika órák számát, miközben mindennap lesz testnevelés óra.

 


Miklósi László nyilatkozata az Infórádióban (.mp3 / 2,02 MB)

 


Vita az új kerettantervről ( mtv.hu – videó)

Alaptalan vádaknak nevezték a kerettantervet készítő szakértők, hogy a tervezet szűkíti a tanárok tanítási szabadságát.


Kaposi: Nem szűkül a tanárok szabadsága (Hirado.hu / Kossuth Rádió)

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója a Kossuth Rádióban arról is beszélt, hogy számos továbbképzés indul a tanároknak, mert több speciális ismeret is beépült a tantervbe. Az interjút letöltheti innen (.mp3 7,48 MB)


Aránytalan nemzeti érzés – etika tankönyv ideológiai alapon? (Vasárnapi Hírek / Szabó Kata)

Aki szóban vagy írásban a semlegességről beszél, az a valóság tudatos elferdítésén fáradozik – ez a hitvallása a jövő szeptembertől általános iskolákban is kötelezően tanítandó erkölcstantankönyv egyik szerzőjének. Korábbi tankönyveit már több kifogás is érte azok nyilvánvaló és egyoldalú politikai elfogultsága miatt. Miközben elkezdődött a pedagógusok felkészítése az erkölcstan oktatására, vita robbant ki az új kerettanterv ideológiai egysíkúsága miatt.


Fidesz-KDNP: cél a múlt, a jelen és a jövő uralása? (A morgás joga)

Hoffmann Rózsáék tantervet és történelmet alkotnak, a Történelemtanárok Egylete (TTE) pedig 13. pontos állásfoglalásban tiltakozik. És érveiket tanulmányozva nem fogható rájuk, csak kekeckednek „savanyú a szőlő” alapon.


Jobboldali történelemóra (Népszava / Molnár Richárd)

Szilárd ideológiai, de képlékeny jogi és szakmai alapokon áll a hazai oktatáspolitika. Miközben a diákok jövő szeptembertől választhatnak a hittan és az erkölcstan között, elegendő szaktanár híján információink szerint több iskola kénytelen lesz kizárólag hitoktatást indítani. A Történelemtanárok Egylete szerint pedig a történelem-kerettanterv egyoldalúan pozitívan mutatja be – az Orbán-kormány hivatkozási alapjául szolgáló – dualizmust és a Horthy-korszakot.


Hoffmannék átírták a történelmet (FN24)

A Történelemtanárok Egylete (TTE) elfogadhatatlannak tartja a kerettantervet.


TTE: elfogadhatatlan a kerettantervi tervezet (MTI)

Budapest, 2012. október 25., csütörtök (MTI) – A Történelemtanárok Egylete (TTE) szerint néhány pozitív vonása ellenére a kerettantervi tervezet szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, történelemszemlélete avítt, ezért azt elfogadhatatlannak tartják.

Mint honlapjukon csütörtökön közzétett állásfoglalásukban kifejtették: természetesen a történelem a nemzeti identitástudat kialakítását és megerősítését (is) szolgálja, azt ugyanakkor károsnak tartják, ha ennek „nacionalista túlhajtása” történik, márpedig a kerettantervben erre utaló jelek vannak. Példaként említik a nevelési-fejlesztési célok című részeket. Álláspontjuk szerint az anyag történelemszemlélete avítt, erősen túlzott a politikatörténet, alig jelenik meg az életmód, egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz. Kitértek arra is: az sem egyértelmű mi a követelmény, és kérdéses, hogy az érettségi vizsgára melyik tematika alapján lehet felkészülni. Az 5–8. osztályosok számára készült anyagban általában is felülreprezentált az értékrendhez kötődő példákban a nemzeti és honvédő tematika – folytatták kritikai észrevételeiket, megjegyezve: ugyanakkor hiányoznak a szabadságjogokra történő utalások.

Hasonló a helyzet véleményük szerint a középiskolai anyagokban. A dualizmus korának tárgyalásánál, bár szükségesnek tartják annak felismertetését, hogy a sajtó a negyedik hatalmi ággá vált, nem szerepel a századfordulón anakronisztikus nyílt választás, illetve a magas vagyoni cenzus – említettek egy másik problémát. Egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz.

A TTE ugyanakkor örömét fejezi ki, hogy a kerettanterv készítői elfogadták a Történelemtanárok Egylete, valamint a Történelemtanárok Országos Konferenciája több éve képviselt szakmai álláspontját, így a 8. és 12. évfolyam tananyaga az 1945. évtől kezdődik. Ebből adódóan a korábbi évfolyamok korszakhatárait is változtatni kellett. Helyeselik, hogy továbbra is kiemelten fontosnak tekintik a kompetenciafejlesztést. Gondot okoz azonban, hogy a forrásközpontúság és kompetenciafejlesztés nagyon időigényes, különösen akkor, ha problémás egy diákközösség szövegértési képessége. Úgy tűnik, a tervezet ezzel kevéssé számol, és emiatt fennáll annak a veszélye, hogy az ismeretek elsajátítása és átadása mellett nem marad elegendő idő a szintén előírt kompetenciafejlesztésre. Kiemelték: a Történelemtanárok Egylete a kerettanterv átdolgozása esetén kész az együttműködésre, s ennek részeként a fenti példákon túl további konkrét javaslatokat, észrevételeket tenni.


A Fidesz ellopná a múltunkat (Magyarinfo)

Október 23-án TGM arról beszélt, ha ellopják az igazságot az oktatásból, akkor majd alternatív tankönyveket fogunk írni, és abból tanítjuk a gyerekeinket. Hát akkor neki is kezdhetünk. Az új kerettanterv a rendszerváltásból kiírná a demokratikus ellenzéket, a történelemből az általános választójogot és még sok más ínyencséget.


Avítt, szakmaiatlan: kiakadtak a történelemtanárok a kerettanterven (HVG)

Elfogadhatatlannak tartja a Történelemtanárok Egyesülete a kerettanterv tervezetét, mert az szerintük inkonzisztens, szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, ezért elfogadhatatlan. A tananyagból szinte teljesen kimaradt az általános választójog, a korai szociáldemokrácia, a Horthy-korszak azonban egyértelműen pozitív színt kapott.


Elfogadhatatlan és avítt a kerettanterv a történelemtanárok szerint (Eduline)

A Történelemtanárok Egylete (TTE) szerint néhány pozitív vonása ellenére a kerettantervi tervezet szakmaisága egyes elemeiben kérdéses, történelemszemlélete avítt, ezért azt elfogadhatatlannak tartják.


Kerettanterv: „nacionalista túlhajtásra” panaszkodnak a történelemtanárok (Mandiner)

A Történelemtanárok Egylete szerint vannak ugyan pozitív elemei is a kerettanterv tervezetének, ám az egyes esetekben vitatható állításokat tartalmaz, történelemszemlélete avítt ezért azt elfogadhatatlannak tartják.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciája

Szlovák-magyar közös múlt – ismeretekkel a történelmi tévhitek eloszlatásáért

A Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2025. évi díjazottja: Kovács Zoltán

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017